Článek
Navzdory tomu, že děj operety bývá obvykle jednoduchý a zápletky naivní, jde o obtížný žánr spojující hudbu s tancem a mluveným slovem. Umělci zabývající se operetním uměním tedy musí být všestranně nadaní.
Za duchovního otce operety bývá označován Jacques Offenbach. Jeho jméno na programu skutečského festivalu také figuruje, avšak jako autora zahajovací opery Hoffmannovy povídky. Prvním českým hudebníkem, který se zabýval myšlenkou zkomponovat operetu, byl Bedřich Smetana. Málo se ví, že jeho Prodaná nevěsta měla premiéru jako opereta a operní podobu získala až později.
Dílo Emmericha Kálmána se na repertoár Severočeského divadla Ústí nad Labem vrátilo po sedmi letech. Jako režiséra si přizvalo Zbyňka Brabce, zkušeného dramaturga, tenoristu a operního popularizátora. Ten oslovil výbornou choreografku Petr Parvoničovou, která rovněž odvedla skvělou práci.
„Hraběnka Marica, jedna z nejslavnějších operet světa, příběh lásky plný veselých zápletek, okouzlí temperamentem i skvělým ohnivým čardášem. Hraběnku zpívá půvabná Tereza Mátlová, hraběte Tassila Endrödy Wittenburga vynikající tenorista Jaroslav Kovacs. Ústí tak nabízí představení plné melodických písní v režii Zbyňka Brabce, s nápaditou scénou Pavla Krejčího a s kostýmy renomovaného Josefa Jelínka. To vše potěší oko i ucho diváka," uvedla Alena Vaicová, mluvčí ústeckého divadla.
V titulní úloze hostuje známá pražská operní a muzikálová diva Tereza Mátlová, jež Maricu opatřila okouzlujícím zjevem a velmi solidním pěveckým i hereckým výkonem. Momentálně patří k velmi vytíženým zpěvačkám, v Praze zpívá mj. v seriálové produkci Fantoma Opery a v Ústí Verdiho Violettu.
Zájem o vstupenky svědčí o tom, že i v dnešní době má opereta značné množství obdivovatelů a věrných diváků. Hraběnka Marica, která bývá nazývána maďarskou národní operetou, žádného z nich nezklame.