Článek
Finále festivalu opery a klasické hudby ve východočeské Skutči patřilo triumfálnímu vystoupení souboru opery Jihočeského divadla, který zde provedl pod taktovkou generálního hudebního ředitele Maria De Rose proslulou Beethovenovu 9. Symfonii č. 9 d moll op. 125 se Schillerovou Ódou na radost.
Kvarteto sólistů v závěrečné větě symfonie bylo mezinárodní – španělská sopranistka Maria Bisso, česká altistka Dagmar Volfová, čínský tenorista WeiLong Tao a ukrajinský barytonista Alexandr Beň.
Je těžko uvěřitelné a zároveň nesmírně potěšující, že tento již tradiční festival na malém městě s pěti tisíci obyvateli letos navštívilo více než 5,5 tisíce diváků. Jihočeské divadlo mělo již v minulosti čest otevírat tento festival Verdiho operou Rigoletto. Zcela zaplněný hudební sál - na tak malé město jako je Skuteč - velmi dobře technicky vybavený a funkční, připravil více stočlennému jihočeskému tělesu srdečné standing ovation.
Beethovenova 9. symfonie klade mimořádné interpretační nároky pro všechny účinkující a každé její provedení je svátkem, který nemá posluchač možnost prožít každý den.
Tato symfonie je vlastně Beethovenovým hudebním testamentem, v němž se krystalicky zrcadlí naděje celé jedné lidské epochy přelomu 18. a 19. století. Myšlenkově však tato geniální skladba, vytvořená už hluchým skladatelem a premiérovaná 18. 5. 1824 ve Vídni, míří i do budoucnosti. I proto se ústřední melodie Beethovenova zhudebnění Schillerovy Ódy na radost stala hymnou Evropské unie.