Hlavní obsah

Opera Národního divadla Brno uzavře sezónu Mozartem: Così fan tutte

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Prý to byl sám císař Josef II., který dal podnět k napsání opery. Inspirován byl mladými šlechtici na svém dvoře.

Foto: Marek Olbrzymek
Článek

Ti se rozhodli pokoušet věrnost svých snoubenek. Dočkali se zklamání. Vzniklá opera má titul Così fan tutte čili Takové jsou všechny aneb Škola milenců. Šlo o třetí operu ze spolupráce libretisty Lorenza da Ponte a Wolfganga Amadea Mozarta. Ten úspěšně navázal na svá předchozí díla Figarovu svatbu a Dona Giovanniho. Vydal se dále zkoumat lidské vztahy, především ty mezi muži a ženami.

Dílo založené na množství působivých ansámblů, plné kontrastů v hudebním výrazu a vykreslení postav je klenotem operního repertoáru. Publikum 19. století mělo však námět za vulgární a nemorální. Titul téměř zmizel z jevišť, pokud se objevil, tak s úpravami nebo s jiným textem. O sto let později si k němu operní scény opět našly cestu. Přízeň publika má dodnes. Není divu. Vyprávěný příběh je stále aktuální.

Poslední operní premiéra ND Brno této sezóny staví opět na vynikajícím pěveckém obsazení. Tentokrát na předních sólistech domácího ansámblu. Jedinou výjimkou je polský tenorista Karol Kozlowski v roli Ferranda. Diváci se mohou těšit na dvě nositelky Ceny Thálie v roli Fiordiligi – Pavlu Vykopalovou a Janu Šrejma Kačírkovou, role Dorabelly se ujmou Václava Krejčí Housková a Jana Hrochová. Nerozvážné snoubence ztvární nejmladší členové ansámblu Roman Hoza a Igor Loškár (Guglielmo) a Ondřej Koplík (Ferrando). Skeptický don Alfonso se jistě zařadí k charakterním rolím Jana Šťávy a Jiřího Sulženka, spolu s nimi budou intriky splétat Andrea Široká a Marta Reichelová jako Despina.

Vztahy mezi muži a ženami a hry s city bude rozplétat žena: režisérka Anna Petrželková. Náleží k výrazným talentům, má za sebou řadu pozoruhodných činoherních inscenací. Così fan tutte jsou jejím prvním režijním setkáním s operou. Zápletku hry vnímá jako „spíše trpkou než „prvobytně komickou“. „Mozartův příspěvek k morálce" vidí jako aktuální a cenný pro náš dnešek.

„Nestálost postojů a názorů, překrucování pravdy, vyvlékání se ze zodpovědnosti, jako by se staly běžně tolerovanými jevy. Naše inscenace chce obrátit pozornost hlavně k mezilidským vztahům. Ukázat partnerské vztahy v celé složitosti.” Klíčovým tématem je „číhající pokušení zpronevěřit se sám sobě.“

Děj se odehrává v Neapoli, blízko Pompejí, které dle legendy pohltila erupce Vesuvu coby trest za morální úpadek obyvatel. Pompeje byly objeveny za Mozartova života a v libretu se objevuje bájný pták Fénix, jenž hyne v ohni a rodí se z popela. To režisérku s výtvarnicí Evou Jiřikovskou inspirovalo k výsledné atmosféře a „protnutí s Mozartovou skepsí v závěru“.

Vyústěním není jednoznačný happy end, na povrch vyvěrá i nedůvěra v lidstvo a jeho poučitelnost. „A tak i naši hrdinové povstávají z popela, aby nám ukázali, jak jsme na tom s hodnotami dnes. Protože ta opera je prostě tak napsaná, že by měla odrážet takt a mrav té které společnosti, v jakékoli době.“

Slova režisérky vzbuzují očekávání a dávají znát, že nová inscenace bude ctít ducha Mozarta a jeho Così fan tutte, současně bude soudobou, vypovídající o našem dnešku. Premiéra se odehraje 18. května v Mahenově divadle, reprízy 19. a 31. 5., 7., 8. a 26. 6. 2018.

Související témata:

Výběr článků

Načítám