Hlavní obsah

Ochrana obyvatel před hlukem se dál nesníží

Novinky, Jana Růžičková

Občanské sdružení SOS Spořilov se obrátilo dopisem na poslance s žádostí o neschválení pozměňovacího návrhu k novele zákona o ochraně veřejného zdraví (sněmovní tisk č. 270), který by de facto rušil limity na ochranu lidského zdraví před hlukem.

Foto: SOS Spořilov

Významným zdrojem hluku je silniční doprava

Článek

V dopise se uvádí, že předložený pozměňovací návrh umožňuje provozovatelům nadměrného zdroje hluku nedodržování venkovních hlukových limitů. Neomezená hluková výjimka by přinesla další nárůst nadměrného hluku a tím také další zhoršování zdravotního stavu obyvatel. Schválením pozměňovacího návrhu by zákon o ochraně veřejného zdraví přestal plnit v oblasti ochrany obyvatel proti hluku svou funkci.  

Přitom zástupci sdružení uvádějí, že vycházejí z vlastní zkušenosti. Řada obyvatel Spořilova má velice závažné zdravotní komplikace, které souvisejí s nadměrnou kamionovou tranzitní dopravou, která popojíždí v kolonách sídlištěm. To umožnila právě hluková výjimka, vydaná na tři roky, která povolila dokonce až limity hluku den / noc = 74/67 dB, přestože WHO doporučuje, aby noční limity hluku nepřesahovaly 40 dB.  

V dopise dále upozorňují, že extrémní hluk provázejí i nadměrné emise škodlivých látek z motorů aut. Schválením každé hlukové výjimky jsou de facto schváleny pro lidské zdraví ještě škodlivější imise. Hlukové výjimky by podle jejich názoru neměly být vůbec udělovány a měly by být striktně dodržovány limity hluku 60/50 dB, popř. limity korigované na starou hlukovou zátěž 70/60 dB.  

Zároveň zástupci občanského sdružení v dopisu uvádějí, že po pěti letech intenzivního monitoringu zdravotního stav obyvatel mají důvodné podezření, že řada onemocnění, včetně závažných kardiovaskulárních obtíží, má přímou souvislost s nadměrným hlukem a imisemi, což potvrzuje i vědecká literatura a po konzultacích i stanoviska odborníků z Ústavu experimentální medicíny AVČR.

Na základě pozorování v oblasti Spořilova, který je extrémně zatížen hlukem a zplodinami z dieselových motorů, se dokonce domnívají, že tento vliv je významnější než doposud předpokládané vlivy uváděné lékaři (např. genetické předpoklady, životní styl). K tomuto názoru je vedou zejména zjištění, že prudké reaktivní zvýšení tlaku a následné kardiovaskulární obtíže se u některých obyvatel objevují jako reakce na silné znečištění ovzduší, zejména v případě dopravních kongescí.  

Zástupci občanského sdružení ve středu s napětím sledovali přímý přenos z Poslanecké sněmovny. Na obranu práv obyvatel v hlukem postižených oblastech vystoupili zejména poslanci Věra Kovářová a Martin Plíšek (oba TOP 09 a Starostové), Ludvík Hovorka (KDU-ČSL) a Bohuslav Svoboda (ODS). Upozornili, že pozměňovací návrh by vedl k nárůstu hluku ve vnějším prostředí a tedy ke zhoršení situace pro obyvatele dotčených oblastí. Navíc by ohrozil i jejich právo na odpovídající ochranu před hlukem.

Při závěrečném hlasování pozměňovací návrh odmítlo 86 poslanců, pro návrh naopak hlasovalo 80 poslanců. Hlukové výjimky tak nebudou mít trvalý charakter, ale i nadále budou udělována časově omezená povolení.          

Související témata:

Výběr článků

Načítám