Hlavní obsah

Nový japonský rychlovlak Šinkansen má podobu nosatého netvora

Novinky, Jiří Šmucler

Nový rychlovlak Šinkansen E6 dosahuje rychlosti 320 km/hod, nabízí interiér ušitý na míru náročnému cestovateli a pokud není zemětřesení, zpoždění vlaku nepřichází v úvahu. Jen tak je možné procestovat Japonsko v krátkém čase a navštívit řadu měst.

Foto: Jiří Šmucler

Nejnovější model Šinkansenu E6

Článek

Cestu do Japonska jsme volili poněkud dobrodružně - po vlastní ose. Někteří účastníci výpravy uzavřeli sázku, kdo bude první v Tokiu na letišti u stánku se zlevněnými cestovními kartami pro cizince.

S obstaráním cestovních karet se totiž musí začít před cestou. Jízdenky v Japonsku jsou velmi drahé a tak je pro cizince zřízena sleva formou časových cestovních karet. Ty je nutno zajistit po internetu prostřednictvím voucheru, který si pak v Japonsku vyměníte za Japan Rail Pass.  

A jak to dopadlo? Sázku vyhrál ten, kdo volil linku Praha - Moskva - Tokio. Druhý po trase Praha - Řím - Tokio dorazil o pár minut později. Neuvěřitelná časová shoda.  

Šinkansen E6 je v provozu od března 2013 a je příkladem dokonalého souladu mezi potřebami cestujících, ochranou životního prostředí a estetikou barev. Interiér v šedomodrém provedení evokuje prostředí rýžových polí a další model, v barvě zelené, uklidňuje relaxační atmosférou. Nosatý předek rychlovlaku snižuje hlučnost a údajně má připomínat mystickou příšeru Namahage, kterou Japonci straší své děti koncem roku, aby byly v novém roce hodnější.  

Šinkansenem se z Tokia pohodlně dostanete do všech turisticky zajímavých měst - Kjóta, Osaky, Hirošimy a dalších. Nakonec ani lokálka není k zahození. Máte více času na kochání se okolní scenérií. Ale ejhle, tohle dnešní Japonsko je podél tratě jedna dlouhá vesnice - příroda je jinde.

Bleskový pohled z rychlovlaku: video

Každý turista začíná v Tokiu. Je plné protikladů, mírně chaotické a lehce se v něm turista ztratí. Milovníci kumštu si svá zákoutí s galeriemi a butiky ale stejně najdou.  

Kjóto s tisíciletou historii, bývalým císařským sídlem Nidžó, palácem potaženým pravým zlatem a starými domy je to správné město pro milovníky historie. Jen díky tomu, že městu se vyhnulo bombardování za druhé světové války.  

Do Hirošimy se přijíždí s pietními pocity. Řádění atomové Little boy připomíná dnes již jen jeden objekt či spíše ruina. Železobetonová stavba s kopulí, navržená a postavená českým architektem Janem Letzem. Na to, že se nacházela 150 metrů od epicentra výbuchu, byla postavena důkladně. Ruina je zakonzervována a v současné době prochází jakousi „opravou“.  

Do Nikkó dojedete obyčejnou lokálkou. Meditační edské zahrady a pagody vám přiblíží svět mystiky a osvěží mysl. Nejznámější pětipatrová pagoda z roku 1650 je technicky nejzajímavější - nemá základy a rovnováhu při zemětřesení udržuje zabudovaným těžkým kyvadlem.  

Ten nejsilnější vjem, který si každý cizinec odváží domů, je architektura měst a chování Japonců. Japonci jsou uctiví, milí a disciplinovaní. Jsou také mimořádně pověrčiví a nábožensky tolerantní. Říká se, že se rodí jako šintoisté, žení či vdávají jako křesťané (prý kvůli hezkým svatebním šatům) a umírají jako buddhisté.

Výběr článků

Načítám