Článek
Budova Králíčku v Novém Městě nad Metují, kde se učí hlavně žáci základní školy a pak také cukráři a pekaři ze střední školy, ve čtvrtek 23. března nezněla smíchem a křikem malých žáků, ale rozezněla se diskusí, která se ozývala z prostor zdejší jídelny.
Setkali se tu ředitelé speciálních a základních škol s představiteli odboru školství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a Mgr. Martinou Berdychovou, náměstkyní hejtmana Královéhradeckého kraje a poslankyní PS Parlamentu ČR. Hlavním tématem, o kterém se nejvíce mluvilo, byla stále tak diskutovaná inkluze a další existence speciálních škol.
„Naše setkání s řediteli speciálních škol jsou pravidelná a scházíme se každý rok v naší škole. Letos jsme k tomuto setkání pozvali ještě ředitele základních škol z blízkého okolí Nového Města nad Metují, neboť naše škola je právě spádovou školou pro méně úspěšné žáky nebo pro žáky s poruchami učení z těchto škol. A inkluze je stále otevřeným tématem, o kterém nejen odborná, ale i laická veřejnost neustále diskutuje,“ zdůraznila v úvodním slově ředitelka pořádající školy PaedDr. Olga Talášková.
A tak se téměř třicet zúčastněných ředitelů shodlo na tom, že trend směřující k postupnému zrušení speciálních škol v současném našem školství a zavádění inkluze za každou cenu asi není ten správný, že se stále najdou děti s poruchami učení nebo handicapem, co potřebují zažít pocit úspěchu, který jim často klasická základní škola nemůže nabídnout. Ale tak potřebné prostředí, klima a nároky, které jim plně vyhovují, najdou právě ve speciální škole…a najdou tam také samy sebe.
A co je vlastně inkluze? Je to způsob začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol. A tak se vedle sebe ve třídě učí děti zdravotně postižené s dětmi nadaným i méně nadanými. Tento inkluzivní přístup má být údajně přínosem pro všechny žáky. Že tomu ale vždycky tak není, o tom bylo právě setkání ředitelů speciálních škol a ředitelů základních škol na Králíčku ve SŠ a ZŠ v Novém Městě nad Metují.
Proto zde všichni přítomní ředitelé během dopolední diskuse hledali cesty, jak dětem s výukovými problémy, ale i bez nich pomoci najít cestu k co nejvyššímu vzdělání pro všechny v pro ně tak přínosném prostředí, kterým právě speciální škola je.