Hlavní obsah

Nejnebezpečnějšími silnicemi jsou lokální komunikace, shodli se odborníci

Novinky, Luděk Sefzig

Kulatý stůl o bezpečnosti silnic ve Středočeském kraji uspořádala v polovině května Evropská asociace bezpečnosti silnic. Policisté, hasiči, záchranáři a zástupci institucí a organizací se shodli, že nejvíce nebezpečí hrozí na komunikacích nižších tříd.

Foto: EABS

EABS pořádá neformální diskuze dopravních odborníků v jednotlivých krajích. Navštívili už Plzeňský a Středočeský kraj.

Článek

V roce 2017 došlo na dálnicích k 4387 nehodám z celkového počtu 103 821 nehod. Naopak nejvíce se jich stalo na místních komunikacích (38 432 případů – 52 mrtvých) a silnicích II. třídy (15 398 případů – 117 mrtvých). Účastníci kulatého stolu se shodli, že právě na komunikacích nižších tříd ve správě obcí a krajů se nedaří zajistit dostatečná bezpečnostní opatření.

Představitelé Evropské asociace bezpečnosti silnic (EABS) by uvítali i vyšší zájem vedení krajů o pasivní bezpečnost silnic. Právě snižování počtu mrtvých ve formě podpory zavádění prvků pasivní bezpečnosti a osvěta tvoří jádro činnosti asociace, která reprezentuje světové hnutí Vize Nula v ČR.

„Překvapilo nás, že ve Středočeském kraji se diskuze nezúčastnili zástupci vedení kraje. Byli zváni, přislíbili účast a nedorazili. Doufám ale, že se nám podaří s kraji navázat užší spolupráci, jako například s ministerstvem dopravy,” posteskl si ambasador asociace Marcel Mourek.

Středočeský kraj přitom zaznamenal v roce 2017 nejvyšší meziroční nárůst počtu nehod mezi všemi kraji (+874 dopravních nehod). Jde zároveň o kraj s největším počtem usmrcených osob – 63 lidí.

Nebezpečí na lokálních silnicích

Fakt, že problém bezpečnosti silnic ve Středočeském kraji není v husté síti dálnic do hlavního města, potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy a současný vedoucí BESIPu Tomáš Neřold. „Lidé havarují a umírají především na místních komunikacích a silnicích nižších tříd. Právě tam je zapotřebí investovat do infrastruktury a tam mají nové moderní prvky pasivní bezpečnosti největší smysl,” podotkl pověřený šéf BESIP.

„Doprava v našem kraji raketově roste. Zaznamenali jsme meziroční nárůst nákladní dopravy o 6 procent, osobní o 4 procenta. Většina komunikací je projektovaných před rokem 2010, přitom proti němu nám vzrostla nákladní doprava o 27 procent," konstatoval vedoucí Odboru dopravní policie Středočeského kraje plk. Karel Holý.

Hledání nebezpečných míst pokračuje

Analytici EABS představili také novou on-line mapu nebezpečných míst. Mapa nyní zobrazuje analyzovaná místa v Plzeňském kraji a probíhá vyhodnocování míst v kraji Středočeském. Aplikace je dostupná na webu asociace: http://bezpecnejsisilnice.cz/mapa, kde kdokoliv může nahlásit potenciálně nebezpečné místo. Tím se mapa liší od jiných statistik, které vycházejí pouze z již proběhlých nehod.

Lidé upozorňují například na rizika nárazů do pevné překážky (např. stromu nebo sloupu), které jsou podle policejních statistik druhou nejčastější příčinou úmrtí (117 mrtvých z celkových 502 v roce 2017).

Asociace představila prvky pro ochranu řidičů a silničářů

Tématem diskuze byla ochrana prostoru, na kterém probíhají silniční práce.

„Doporučujeme nejmodernější opatření. Patří k nim dopravní značení s proměnným digitálním zobrazením informací, LED technologie, termoplastické žluté pásy, mobilní bariéry a tlumiče nárazu, bezpečnostní ukončení svodidel apod.,“ shrnul ambasador EABS Marcel Mourek.

Výběr článků

Načítám