Článek
Chtěli byste si vyzkoušet, jak se taková mašinka řídí? Museli byste mít letité zkušenosti mašinfírů a navíc tzv. parní zkoušku. Ani pak by to ale nebyla tak docela legrace.
Než mašinka zabafá, zapíská a vyjede, musí se v topeništi pod kotlem topit čtyři hodiny. Za celou jízdu byste sem lopatou museli naházet dvacet metráků uhlí, tolik ho mašinka na jízdu potřebuje, aby dosáhla výkonu 600 kW a zdolala i stoupání 27 ‰. Teprve pak může ladně projíždět dvacetikilometrovou trať s mnoha oblouky, ten nejostřejší má poloměr pouhých 75 metrů.
Úzkokolejná železniční trať ve Slezsku s rozchodem pouhých 760 mm je od loňského roku zařazena mezi dvanáct objektů Technotrasy Moravskoslezského kraje. Ty propojuje tradice hornictví, hutnictví, železniční doprava, automobilový průmysl i hasičská technika, pivovarnictví, vojenská a zemědělská historie.
Slezská železniční trať zvaná Osoblažka sem právem patří a v sobotu 22. června tady železničáři s dalšími nadšenci a turisty slaví Den dráhy. Výletní vláček z Třemešné do Osoblahy potáhne parní lokomotiva U 57, vyrobená roku 1949 ve Škodě Plzeň. Mimochodem, tato dříve černá, dnes modrá kráska je nejdelší v celé Evropě a desítky let jezdila po kolejích v Bosně. Lokomotivu vlastní nadšenci z Rakouska, kteří ji svěřili na generální opravu Slezským zemským drahám. Těm ji také na patnáct let zapůjčili pro provoz po Osoblažce.
Parní lokomotiva tahá vláček s výletními vozy, které byly postaveny nově na historických podvozcích. V soupravě je zařazen také Pivní vagón, kde si lze svlažit hrdlo a případně i něco dobrého zbaštit. V malém dřevěném vagónku železničáři ochotně přepraví i kola a kočárky.