Článek
„Na sociálních sítích se rozběhla diskuze o vybudování závor na přejezdu. V prvé řadě bych chtěl připomenout, že město nemá oprávnění k tomu, aby závory na přejezdu vybudovalo. O jejich potřebnosti rozhoduje Drážní inspekce,” řekl náměstek primátora Karel Deutscher.
„Na první pohled se může zdát rozhodování o vybudování závor jednoduché, vždyť nezodpovědnost řidičů nemůže být vyvažována životy lidí cestujících ve vlaku. Nicméně je třeba si uvědomit, že výstražná červená světla jsou důležitější než závory a všude ve světě mají stejný význam - STOP. Závory jsou jen doplňkovým bezpečnostním prvkem, spouštějí se až po rozblikání červených světel a jen krátkou dobu nato již kolem projíždí vlak. Nezodpovědný řidič tak může vjet do kolejiště právě ve chvíli, kdy se závory spouští, což se stalo ve Studénce, kdy řidiče padající závory vyděsily natolik, že zůstal stát v kolejišti a zapříčinil střet s vlakem, při kterém zemřeli tři lidé. Závory nejsou samospasitelné. Podle našeho názoru není nutné všude budovat závory, ale je nutné respektovat červená světla u přejezdů i na křižovatkách, a naopak jejich nerespektování tvrdě postihovat,“ dodal Karel Deutscher.
Drážní inspekce na svých webových stránkách uvádí, že „každý železniční přejezd musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen”.
Nicméně závory u přejezdu poblíž haly Polárka by měly vzniknout. „Pokud je nám známo, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) již má připraven projekt na doplnění závor na daném přejezdu,“ uzavřel vedoucí dopravy Miroslav Hronovský.