Článek
Úplně dokončen by měl být projekt, který nese název Rekonstrukce Borská s křižovatkou Belánka II. etapa, v květnu 2016. Do té doby ještě čekají lokalitu některé doplňkové práce, ty ale již nebudou mít vliv na dopravu v místě.
„Tímto se nám podařilo vyřešit problém Borské ulice, kterým byla její nedostatečná šířka vzhledem k rostoucímu objemu dopravy, jde o jedno z nejfrekventovanějších míst v Plzni. Nově na každé její straně přibyl jízdní pruh, což je pro tuto silnici klíčové. Na své trasy po ní budou najíždět trolejbusy, to uleví Americké a přinese úsporu dopravním podnikům,” uvedl primátor Martin Zrzavecký.
Rekonstrukce začala letos 16. března, trvala osm a půl měsíce a je největší letošní investiční akcí odboru investic Magistrátu města Plzně.
Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře musela být vzhledem k intenzitě provozu rekonstrukce rozdělena na etapy. „Celkem jich bylo provedeno pět, provozu se přímo dotýkaly tři z nich. První uzavřela úsek Klatovská – Němejcova, druhá úsek Němejcova – Chelčického a třetí křižovatku Němejcova – Borská – most Ivana Magora Jirouse, včetně omezení provozu městské hromadné dopravy,” informoval Pavel Šindelář.
Kromě rozšíření jízdních pruhů byly vybudovány chodníky s napojením cyklostezek, lokalita dostala nové veřejné osvětlení včetně signalizačního zařízení, upraveno bylo nevyhovující podloží. Po celé délce Borské ulice bylo zavedeno a navěšeno trolejbusové vedení, provedeny byly nebo ještě budou sadové úpravy zahrnující trávníky i výsadbu stromů.
Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Petra Náhlíka projekt zahrnul několik specialit, například v křižovatce ulic Němejcova, Borská a most Ivana Magora Jirouse byl instalován unikátní počet křížení trolejí a nosných lan. „Tolik jich má v celé České republice už jen jedna křižovatka v Ostravě,” uvedl Petr Náhlík.
Křižovatka ulic Borská – Němejcova se stala důležitým dopravním uzlem zvláště pro trolejbusovou dopravu poté, co bylo přemístěno depo Plzeňských městských dopravních podniků z Cukrovarské ulice do nového areálu na Karlově. Místo je osazeno šesti sestavami dálkově řízených elektrických rozbočovacích výhybek, šesti páry sjezdových výhybek a dvanácti sestavami trolejbusových křížení.
Otevření Borské ulice a její doplnění o trolejové vedení je klíčové také z hlediska nákladů města na městskou hromadnou dopravu. „Trolejbusová trať v Borské umožní jednodušší výpravu trolejbusů z depa na Karlově na jednotlivé trolejbusové linky. Na základě instalace trolejového vedení v Borské ulici vzniklo páteřní propojení vedené z depa po trase Borská – křižovatka Belánka – most Milénia – Koterovská, tedy k propojení na trolejové vedení linek MHD č. 10, 12 a 13,” uvedl Petr Náhlík.