Článek
Podle poslankyně Markéty Wernerové, která jednání vedla, slouží pravidelné akce k tomu, aby kraje a obce po trase měly dostatek informací od zástupců Ředitelství silnic a dálnic nebo ministerstev dopravy a životního prostředí o přípravě staveb jednotlivých částí D6.
„Prioritou je pro nás především sledovat průběh přípravy tří úseků, které by se měly začít budovat v příštím roce. Jde o obchvat Lubence, obchvat Řevničova a úsek Nové Strašecí - Řevničov. Ve všech třech případech bylo zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby, dlouhou dobu nicméně trvá vydání závazného stanoviska ministerstva životního prostředí, na základě kterého lze mimo jiné žádat o stavební povolení," informovala Markéta Wernerová.
Jak uvedl ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, závazné stanovisko MŽP ČR ke všem třem uvedeným akcím na D6 by mělo být hotovo pravděpodobně na konci ledna 2017, pak by bylo možné žádat o stavební povolení.
Ředitel Správy Karlovy Vary Ředitelství silnic a dálnic Lukáš Hnízdil seznámil přítomné s riziky, která mají vliv na rychlost dostavby. Patří mezi ně hlavně problematická majetková příprava, tedy výkupy, směny a případně vyvlastnění pozemků, možnost námitek proti výsledkům zadávacích řízení na zhotovitele staveb i to, že řada úseků musí projít novým posuzováním vlivu na životní prostředí.
„Například v případě části od Nového Strašecí do Řevničova zbývá řešit výkup pozemků od jedenadvaceti vlastníků,” dodal Lukáš Hnízdil a upozornil, že přípravy staveb komplikují také příliš dlouhé vyvlastňovací procesy.
Z toho důvodu poslankyně Markéta Wernerová přislíbila, že bude jednat se zástupci krajů, aby apelovali na obecní a městské úřady, jež mohou vyvlastňování urychlit. Jak uvedl starosta Řevničova Jiří Petráček, vyvlastnění pozemků se obce nebrání. I přesto, že nejde o populární krok, zabrání vlastníkům pozemků spekulovat s cenou.
Senátor Jan Horník navrhl, aby se urychlením staveb zabýval odborný koordinátor, který by pomohl Ředitelství silnic a dálnic kromě jiného v urychlení výkupů. Podle slov náměstka hejtmana Miloslava Čermáka by kraj mohl pomoci najít příslušné odborníky a následně i jejich činnosti podpořit. Zástupci Krajské hospodářské komory zase upřednostňují možnost spolupráce ŘSD s externí firmou.
Na trase D6 z Karlových Varů do Nového Strašecí zbývá dostavět 82 kilometry dálnice. Jedná se celkem o 12 úseků. Podle příslibu ŘSD by se tři z nich mohly začít stavět v příštím roce.