Článek
Proč jste si vybral pro vývoj filmu právě Zlín?
Projekt jsem měl v hlavě delší dobu. Pak se mi jednoho dne ozvali z Filmového uzlu Zlín, jestli nechci navázat spolupráci. Navíc mám k ateliérům osobní vztah. Absolvoval jsem totiž zlínskou filmovou školu.
Najde se mezi členy vašeho týmu i někdo z místních filmařů?
Ano, spolupracuji se Zdeňkem Krupou (pedagog střední filmové školy, bývalý spolupracovník Karla Zemana). Dělá nám kameru a svícení scény. Ale třeba hudbu pro nás bude komponovat muzikant z Istanbulu.
Jak byste projekt čtenářům představil?
Je to krátký (5–7minutový) animovaný snímek. Pracovně se jmenuje ‚Vlny‘. Tvořit jej budu písečnou animací. Ta umožňuje pracovat s určitou hrubostí nebo chcete-li nedokonalostí obrazu. I proto ve filmu nechci vyprávět konkrétní příběh, ale spíš si hrát s pocity a náladou. Tomu napomůže využití hudby a rytmu, který bude cítit přes celý film.
Co si pod pojmem ‚písečná animace‘ představit?
Každý obraz se vytváří z písku na skleněné podložce. Pak se nafotí kamerou a ve speciálním softwaru se fotky navzájem rozpohybují.
Náročnost spočívá hlavně v tom, že se vám při každém zásahu obraz rozpadne a musíte ho tvořit znovu. Komplikované je to i v momentě, kdy má na animaci pracovat víc lidí. Udržet jednotný vizuální styl není při této technice snadné. Největším úskalím je pak animace jemných pohybů.
Filmů tvořených písečnou animací je obecně málo. Pro mě je to poprvé, kdy se do podobného projektu pouštím. Zkušenosti získávám teprve nyní postupným zkoušením. K tomu právě slouží fáze vývoje.
Co všechno musíte v rámci této etapy stihnout? Je časově náročná?
Teď probíhá první, tzv. výtvarná část. Ta mi zabere zhruba měsíc. Pak budu pracovat na storyboardu a animatiku (první fáze přípravy filmu, kdy se obraz rozhýbe). Výsledkem vývoje by měl být jasný technologický postup, podle kterého bude možné film vyrobit.
Zmínil jste, že písečná animace je nesmírně náročná. Připouštíte si možnost, že od ní nakonec upustíte a film zpracujete ‚tradiční‘ cestou?
U techniky chci vytrvat, protože navzdory obtížnosti dovoluje určitou volnost a nejasnost v obraze. Jen je těžké najít postup, jak sám tvořit a nejlépe i jak předat popis výroby někomu dalšímu. Jeden animátor by výrobu filmu zvládal těžko. Za jeden den se zvládne reálně naanimovat zhruba 5 vteřin hotového materiálu.
Vy navíc v projektu nefigurujete pouze jako animátor…
To je pravda. Z tvůrčí oblasti mám na starost v podstatě všechno – scénář, animaci, režii.
Kdy chcete mít film hotový?
S výrobou budeme muset počkat minimálně na rok 2020, protože teď natáčíme s Janem Balejem celovečerní loutkový film v Praze. Záležet bude i na tom, zda se nám podaří pro výrobu zajistit financování.
Pokud se vše podaří, kde uvidíme výsledek?
První na řadě budou určitě festivaly. Ale ještě nepředbíhejme.
Michael Carrington se narodil v Londýně. Na Vyšší odborné škole filmové ve Zlíně vystudoval obor Animace. Na stejné škole pak působil v letech 2006–2010 jako vedoucí katedry animace. Kromě toho pracoval např. v animačním studiu Ealing, kde se věnoval reklamní animaci. Byl loutkovým animátorem hrané pohádky Kovář z podlesí a hlavním animátorem filmu Malá z rybárny, za který získal Cenu české filmové kritiky za nejlepší audiovizuální počin.