Hlavní obsah

Mezzopranistka Lenka Čermáková, nový hlas a nová tvář košické opery

Novinky, Robert Rohál

Mezi nové hlasy a tváře košické opery se docela nedávno začlenila mladá mezzosopranistka Lenka Čermáková. Zatímco v minulé sezóně ve Státním divadle v Košicích jen hostovala, od sezóny 2013/2014 je členkou operního souboru.

Foto: Jana Šuplerová

Mladá mezzosopranistka Lenka Čermáková je od nové sezóny v angažmá ve Státním divadle v Košicích.

Článek

Od této nové sezóny jste členkou košické opery. Je to vaše první divadelní angažmá a nepochybně i dost velká změna.

Změna je pro mě příjemná. Je důležité mít prostor k vytváření rozličných postav nejen v samotném studiu rolí, ale především opravdové herectví na jevišti. Současné angažmá mi poskytuje dostatek prostoru k promýšlení jednotlivých nastudovaných postav, přímou konfrontaci s publikem, obrovské zkušenosti, kterých se mi dostává nejen od kolegů s uměleckého souboru, ale hojně také od hostujících umělců, se kterými pracuji na uchopení postavy a precizním vykreslení vztahů mezi jednotlivými aktéry konkrétního díla, momentálně v Belliniho opeře La Sonnambula. Těžší situace nastává při tzv. doskakování do již uvedených oper stálého repertoáru opery, máte pouze jeden pokus a hrajete vždy vabank (smích).

Košické divadlo ale znáte, už jste tu hostovala v několika operních titulech, k nimž patří  i Rigoletto a Dialogy karmelitek, velmi ceněné inscenace.

Opera Dialogy karmelitek Francise Poulenca otevřela dveře košického divadla evropským trendům nejen v režijním uchopení díla. Mladá talentovaná režisérka Linda Keprtová získala vysoké ohodnocení slovenské kritiky - Dosky 2013. Hudebního nastudování se bravurně zhostil slovenský dirigent Ondrej Olos. Z minulé operní sezóny ráda vzpomínám na nastudování Verdiho opery Rigoletto, pod taktovkou mladého, leč ve světě již proslulého dirigenta Petera Valentoviče, a v režii úžasného herce a režiséra Petera Gábora. I tato inscenace je velice úspěšná, zvítězila v anketě diváků košického divadla.

V této sezóně máte debutovat hned v pěti operách, což je nepochybně dost náročné.

Ano je, pěvec se musí do jednotlivých rolí zcela ponořit, aby celek dobře zafungoval. Studium je zejména časově náročné a jsou týdny, kdy zjistím, že veškerou svou energii věnuji zcela opeře, což je přece krásné (smích), ale o náročnosti si můžeme popovídat až po všech realizovaných debutech, které mě v nové sezóně čekají...

Dají se při tomto vytížení zvládnout i recitály, koncerty?

Samozřejmě, koncertní hudební dialog s radostí vyhledávám. Připravuji recitál s dirigentem Ondrejem Olosem a několik dalších zajímavých hudebních projektů. Těžiště svých zájmů však záměrně soustředím především na operu, velice mě oslovila postava Massenetovy Charlotte. Libreto opery Werther je napsáno podle slavného románu Utrpení mladého Werthera. Goethe v románu představil milostný trojúhelník, ve kterém se dva muži ucházejí o jednu ženu. Werther je tedy příkladem typického romantického hrdiny, neustále se pohybuje od jednoho extrému ke druhému. Snaží se vymanit z daných norem, usiluje o věčnost, do které svou sebevraždou uniká před pozemským světem.

Jak jste si - coby dívka z Moravy - zvykla na východě Slovenska?

Zvykla jsem si rychle, změny mi v životě nepůsobí problémy, zpěvák je doma všude a zároveň nikde, tento fakt patří k naší profesi. Město je protkáno uměleckým duchem, lidé jsou milí a otevření novým kulturním podnětům.

Související témata:

Výběr článků

Načítám