Hlavní obsah

Mezinárodní hudební festival Haná získává špičkové umělce i pozitivní kritiky

Novinky, Markéta Matyášková

Druhý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Haná přivedl obyvatelům Hané špičkové umělce z oboru hudebního interpretačního umění. Koncert duchovní hudby, smyčcového kvarteta nebo netradiční spojení violoncella a akordeonu v rytmu tanga - zkrátka šest koncertů v podání opravdových profesionálů.

Foto: Tým MHF Haná

Škampovo kvarteto získalo za své vystoupení pochvalnou kritiku Dr. Reginalda Kefera

Článek

Mezinárodní hudební festival zahájil koncert duchovní hudby v kostele Narození panny Marie v Dubanech. Epoque Orchestra Prague, dirigent a varhaník Vojtěch Spurný a fagotisté Ondřej Roskovec a Tomáš Františ připomněli epochální období hudby, které nazýváme „český hudební klasicismus“ a vzpomněli na významného českého skladatele Jana Křtitele Vaňhala. Hudbu českých i světových skladatelů doplnily recitace básní s duchovní tematikou.

Pečlivě připravený koncertní maratón se však musel potýkat i s nečekanými problémy. V předvečer plánovaného koncertu Artis Quartett Wien přišla zpráva o zranění Othmara Müllera. Naštěstí se podařilo získat náhradu v podobě skvělého Škampova kvarteta. Čtveřice umělců zahrála skladby od Josepha Haydna, Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka.

Koncert si vysloužil uznání v podobě pochvalné recenze Dr. Reginalda Kefera, varhaníka a dirigenta, trojnásobného držitele ceny Litfondu (dnešní Thálie).

"Škampovo kvarteto svrchovaně zvládlo všechna tři díla. Nesnažilo se v nich násilně objevovat „nové světy“. Spíše přistupovalo k dílům s pokorou. Provedení se zdála být velmi dramatická. Snad to bylo tím, že hráli ve velice široké dynamické škále. Ale jako nejslaběji hraná místa nepostrádala zřetelnost a znělost, tak naopak silně hraná nepostrádala zvukovou vybroušenost a svrchovanou kulturu výrazu. Těleso působilo jednolitým dojmem, ač je složeno z vynikajících jednotlivců. Půvabná primistka vládne až s mužskou razancí, ale vždy s tónovou kulturou. Nádherně a svítivě jí zní tóny ve tříčárkové oktávě. Sekundistka hraje poněkud lyričtěji, ač i ona se dovedla „rozzlobit“ v odpovědích viole v Haydnově menuetu. Violista i violoncellista prokázali své tónové kvality v sólech ve Smetanově, resp. Dvořákově kvartetu. Při violových sólech ve Smetanovi se violista vykláněl směrem do publika. Prý tak činil již „král violy“ Oskar Nedbal v provedeních nesmrtelného Českého kvarteta. Obecenstvo prožilo v sálku krásné Kotěrovy budovy opravdu krásný večer a vynutilo si dva přídavky," napsal Dr. Reginald Kefer.

Zdravotní důvody znemožnily vystoupení i dalšímu zahraničnímu hostu - Ensemble ö!. Festivalový tým však získal pro tento koncert náhradní soubor Prague Modern. „Jsem přesvědčen, že tento koncert bude jedinečným zážitkem nejenom pro znalce soudobé hudby,“ ujistil MgA. Tomáš Františ, umělecký ředitel a dramaturg Mezinárodního hudebního festivalu Haná. A měl pravdu.

Další koncerty se uskutečnily už podle plánu. Ve Skalce zahrály skladby od Piazzolly, Bragata a Galliana Petr Nouzovský a Ledislav Horák. Martin Kasík potěšil romantickým klavírním recitálem srdce všech návštěvníků v sále ZUŠ v Tovačově a druhý ročník festivalu zakončil koncert Clarinettino ve Výšovicích. Tým MHF Haná už může začít připravovat třetí, a snad ještě úspěšnější ročník.

Související témata:

Výběr článků

Načítám