Článek
Výstava na Zámku Křtiny, konaná pod záštitou rektora Mendelovy univerzity v Brně, přinesla, výběr z tvorby Lubo Kristka, tedy sochy, obrazy i asambláže. Výběr představil jak Mistrova raná díla, která jsou známa především v zahraničí, například dřevoplastiku Duše z roku 1973, tak i díla nedávno dokončená, která již sice většinou byla publikována, ale doposud nebyla vystavena, jako například olejomalbu Krajina smyslů s podepřenými mraky, vytvořenou v roce 2013.
Kristkova kreativita vyrůstá ze dřeva, které bylo oblíbeným materiálem pro jeho prvotní tvůrčí periodu. Láska ke dřevu mu však zůstala a návštěvníci výstavy tak mohli zhlédnout kupříkladu jeho dřevěnou skulpturu prokládanou ryzím stříbrem Kosmos, aureola a monstrance světla (2011).
Kristkovo směřování ovlivnil osobní kontakt se dvěma velikány výtvarného umění – Salvadorem Dalím a Arno Lehmannem. V jeho surreálních krajinách se často zjevuje jeden z jeho symbolů, holý strom se dvěma jablky. V asamblážích i v obrazech můžeme nalézt inspiraci dalším jeho symbolem, pianem (ostatně i na špičce Kristkova malířského ateliéru v Podhradí nad Dyjí balancuje piano, jímž prorůstá růže).
Historička umění PhDr. Barbora Půtová, Ph.D. et Ph.D. z Univerzity Karlovy o tvorbě Lubo Kristka uvedla: „Kristek ve snových a fantazijních motivech staví tvůrčí aspekt freudovského světa nevědomí a konkrétní iracionality do přímé opozice vůči světu jednostranně racionálnímu, navyklému a konvenčnímu. (…) Kristek naplňuje i základní princip surrealismu – princip samovolného vzniku tvaru z chaosu, v němž naslouchá podnětům spojujícím člověka s přírodou. Kristek otevírá brány mentálním i přírodním hlubinným zdrojům.“ (Kristkova podyjská glyptotéka, Brno 2013, str. 26 – 27).
Zajímavým úhlem pohledu bylo také propojení výtvarné a happeningové tvorby umělce. Mnohé z jeho obrazů jsou totiž inspirovány happeningy a v happeninzích se zase objevují jeho sochy či obrazy.
Výstava byla zahájena 30. září ve 20.30 hodin pro Kristka typicky – jeho nočním happeningem, tentokrát nazvaným Hon. Zhruba sedmdesát účinkujících předvedlo strhující surrealistickou podívanou, v níž nescházely obří snové bytosti na chůdách, baletní pasáže v podání sólistů Národního divadla Brno, živě hraná část Mozartova Requiem ve vynikajícím provedení špičkových hudebníků (v obsazení violoncello, příčná flétna, kontrabas, barytonsaxofon a tuba) se sólovým pěveckým partem operní sopranistky Karolíny Žmolíkové a ani prolog trubačů ŠLP Křtiny a Mendelovy univerzity v Brně.
V dynamickém ději Kristek nastavil trefné zrcadlo současné společnosti, současně se v něm však objevily i vize nadčasových a nezničitelných hodnot. Jak Kristek sám říká: Potratí-li lidstvo fantazii, vyhynem. Na tři sta diváků poté zhlédlo retrospektivní výstavu, celkově ji navštívilo během jejího trvání několik stovek návštěvníků.

Baletní pasáže zajistili sólisté Národního divadla Brno

Na happeningu vystoupilo zhruba 70 umělců

Výstava i happening se konaly pod záštitou rektora Mendelovy unverzity v Brně, prof. RNDr. Ladislava Havla, CSc.

Happening se konal ve středu 30. 9. na zámku Křtiny a shlédlo ho na 300 návštěvníků