Hlavní obsah

Mělnické centrum se po dlouhých letech znovu proměnilo na závodní okruh

Novinky, Martin Tlustý

Závod historických motocyklů, sajdkár a řady rally vozů o pohár Jiřího Peroutky o víkendu zásadně omezí místní lokální dopravu. Naproti tomu, nadšení pořadatelé očekávají prý přes tři tisícovky motoristických nadšenců. Předběžně je přihlášeno na 61 motorek, 13 sajdkár a 24 aut.

Foto: Archiv pořadatelů

Oficiální banner Mělnického okruhu 2018.

Článek

Po dlouhých desítkách let se do města nad soutokem tedy vrací tradiční závod Mělnický okruh a rallysprint, nově spolupořádaným Českým Racing Teamem, a to v sobotu 2. června 2018 (slavnostní zahájení, exhibiční jízda, kulturní vložky a v neděli 3. června 2018 již ostré závody především veteránských motocyklů, sajdkár a automobilů.

Závod povede po některých městských komunikacích, které jsou však již drahně let mimo provoz. Ten úplně nejlepší výhled na závody podle pamětníků prý bude z vyhlídky přímo nad soutokem Vltavy a Labe, odkud bude pěkně z jednoho místa vidět ta největší část závodního okruhu.

Už od konce roku 1924 na Mělníku fungovala odnož Autoklubu – Klub automobilistů a motocyklistů pro severozápadní Čechy. Prvním byl klubový závod motocyklů a automobilů do vrchu 21. srpna 1927.

Mezi motocyklisty byl tehdy nejrychlejší známý pražský závodník Bohumil Turek s Harleyem, mezi automobilisty Josef Rezek s Mercedesem. Uznání sklidil i mělnický Antonín Materna, který byl nejrychlejším sajdkáristou a s přehledem vyhrál i kategorii cestovních vozů. Druhý ročník se jel o rok později na úplně stejné trati.

První Mělnický okruh se jel 24. října 1937 na poměrně jednoduché trojúhelníkové trati. Absolutním vítězem se tehdy stal Jaroslav Trnka z Prahy na pětistovce Rudge. Své vítězství zopakoval o půl roku později, při druhém ročníku v roce 1938. Další závody již zmařila Mnichovská dohoda, jakož i II. světová válka.

Silný hlad po závodění se projevil vzápětí po osvobození. Třetí ročník Mělnického okruhu se měl jet již 11. a 12. srpna 1945, ale v pátek večer před akcí byl velmi důrazně zakázán.

Na trať vyjeli závodníci až o rok později. Na čtyřkilometrovém okruhu slavil své první vítězství Jiří Peroutka s DKW 125, vyhrál i Arnold Buchta ze Želíz s pětistovkou Velocette. Absolutním vítězem se stal Jan Novotný z Prahy s motocyklem NSU 500.

Od těch dob měl Mělnický okruh už své stálé místo v kalendáři a s pauzami v letech 1948 a 1955 se na něm odjelo celkem 12 ročníků. Vítězili slavní borci, třeba Antonín Vitvar, Ladislav Štajner, Gustav Havel, František Bartoš, Jiří Koštíř, Jaromír Čížek, Zdeněk Kost, Bořivoj Sedlák a mnozí další.

Největšího uznání se Mělnický okruh dočkal v roce 1954, kdy na něm byl uspořádán vůbec první závod vznikajícího mistrovství republiky. Vítězi tohoto závodu se stali Václav Parus, Jiří Koštíř a František Šťastný.

Zatím naposledy se Mělnický okruh jel 15. května 1960. Posledními vítězi se stali Václav Parus a dvakrát František Šťastný.

Veškeré další podrobnosti o letošní akci naleznete na Webu organizátorů, jakož i na jejich Facebooku.

Výběr článků

Načítám