Hlavní obsah

Magická premiéra site specific performance Hexameron nadchla diváky

Novinky, Marta Kloučková

Ve středu 8. října se v klášteře na Bílé Hoře v Praze uskutečnila premiéra site specific performance Hexameron. Představení proběhlo v rámci kulturního pásma Bílá hora 2014 / Co nás rozdělilo, může dnes spojovat?.

Foto: Petra Bedřichová

Diváci při vstupu do areálu poutního místa dostali jablko - průvodce večerem.

Článek

Magická atmosféra netradičního představení Hexameron okouzlila při prvním provedení více než 130 návštěvníků. Tým složený ze studentů tří pražských vysokých škol - DAMU, HAMU a VŠE - připravil představení postavené na light designu, projekcích, elektroakustické hudbě a tanci.

Prostor poutního místa Panny Marie Vítězné na Bílé Hoře tak dostal dechberoucí rozměr: ambity, kostel i klášterní zahrada byly vkusně a velmi originálně využity tak, aby animovaly znějící elektroakustickou hudbu. Návštěvníci Hexameronu byli svědky představení, které u nás nemá obdoby.

„Snažili jsme se zasadit současné skladby do konkrétního místa a historicko-spirituálního kontextu, odpoutat se od stereotypů a nebát se experimentu. Myslím, že se tento záměr povedl a setkal se s kladnými reakcemi všech zúčastněných,” zhodnotila představení Linda Straub, která se starala o režijní a dramaturgickou supervizi.

V úvodu představení dostali diváci jablko - průvodce večerem, jež navlékli na lanko a v zástupu vstoupili do areálu poutního místa jako procesí. První skladba s názvem Ceremonie (Gilberto Agostinho) spojila elektroakustiku a light design a pod rukama performera Antonína Brindy přetvořila jednoduché zvuky v překrásné zvukové plochy, to vše v prostoru ohraničeném čtyřmi kaštany.

Následovala strhující performance Terezy Kerle za zvuků varhan ve skladbě ORGANico (Jiří Lukeš). Ve skladbě s názvem ZeN (Martin Klusák) se rozezněla flétna šakuhači za doprovodu smyčcového kvartetu a videoprojekce.

V kompozici s názvem Hlas ze Šumavské pouště (Tomáš Reindl) si diváci naplno užili překrásného hlasu mezzosopranistky Markéty Dvořákové a plného barytonu Petra Matuszka. Skladbou zněly zvony kostela svaté Markéty v Kašperských horách a sugestivní kázání pátera Františka Nováka.

Pátou skladbou Hexameronu, Dialogues of dynamics (Lukáš Hradil), autor divákům představil kymatickou desku. Skladba pro violoncello (Daniel Petrásek) a mezzosoprán (Hana Dobešová) tak vytvořila originální dialog, který v úchvatné scenérii poutního místa nabyl skutečně dynamických rozměrů.

Závěrem zazněla skladba Sine Pulses, ANIN (Matouš Hejl), ve které se představil komorní orchestr. Prostor byl protknut světelnou instalací a projekcemi. Skladby byly propojeny kompozicí De terra apicalurum (Ze země včelek) skladatele Jana Fily, která zněla při pohybu procesí. 

„Jsem rád, že se představení povedlo, moc rád vnímám pozitivní vlny,” hodnotí představení Michal Rataj, pedagog katedry skladby HAMU. „Magický měsíc v úplňku dodal skladbám a celé scenérii velmi dramatický podtext,” dodal Tomáš Žižka, pedagog DAMU.

„Projekt byl časově i organizačně náročný, ale myslím, že jsme divákům připravili pěkný zážitek a lecčemus jsme se naučili,” shrnula Hana Slapničková, studentka VŠE. „Těšíme se na reprízu Hexameronu, již brzy ji začneme připravovat,” dodal Ondřej Holas, který spolu s Hanou Slapničkovou vytvořil dynamické vedení produkčního týmu.

Projekt byl podpořen centralizovaným rozvojovým programem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Související témata:

Výběr článků

Načítám