Hlavní obsah

Listy a ikonografie slovenského umělce Matúše Lányiho se představují v Galerii Sýpka

Novinky, Vlasta Červenková

Do 12. února je v Galerii Sýpka ve Valašském Meziříčí k vidění výstava nesoucí název Hard Drive. Matúš Lányi se zde prezentuje obrazovými instalacemi, inspirovanými evoluční teorií neodarwinismu a křesťanstvím.

Foto: Ondřej Smolka

Martina Vyskupová a Matúš Lányi

Článek

Jedná se především o velkoformátová plána vystavěná z listů a lupenů květin nainstalovaná do prostoru, kdy zároveň popírají závěsný obraz. U video instalace v podkroví galerie reaguje za pomocí křesťanské ikonografie na současné problémy doby.

„Lányi u velkoformátových pláten ilustruje jednu z tezí evoluční teorie neodarwinismu, která přirovnává lidský život k plynutí genetických informací bez hlubšího smyslu a poznání. Reaguje na jednu z teorií současného britského vědce, evolučního biologa Richarda Dawkinse, který připodobňuje lidský život k řece dat bez konkrétního směřování. V případě těchto kompozic se nosiči genetických dat stávají rostlinné prvky řazené lineárně, připomínající defragmentaci počítačového disku a shromaždištěm informací se stává podklad v podobě plátna. Významovou rovinou těchto instalací primárně určuje znázornění toku informací, nevztahuje se na ni sekundárně vzniklý jev ovlivňující jejich vizuální stránku – neustále se měnicí podoba rostlin souvisí s vyjmutím z jejich přirozeného prostředí, např. změna barvy či tvaru,” přiblížila výstavu kurátorka Martina Vyskupová.

Autor se tak zaobírá teorií o způsobu biologického vývoje života a jeho cíle, což jde současně v protikladu s náboženským světonázorem.

„Nosným tématem jeho tvorby je křesťanská tradice, kultura a její ikonografie, se kterou pracuje v intencích postupově u současného umění. V této souvislosti reaguje na úlohu náboženství a víry, stejně jako na vědecké otázky související s poznáním světa a života. Často porovnává a propojuje profánní a sakrální tematiku v netradičním kontextu, čímž reflektuje některé negativní specifika a problémy současné společnosti a její upřednostňování, nezřídka banálních hodnot. Jeho výtvarný program zahrnující médium malby, videa a instalace je někdy vizuálně a obsahově kontroverzní. Symboly křesťanství však úmyslně neznevažuje, ani nemá ambici formulovat závěry, ale ponechává divákovi prostor na vlastní interpretaci děl,” dodala Vyskupová.

Matúš Lányi pochází ze Spišského Podhradie. Studoval na Katedře výtvarných umění a intermedií na Fakultě umění Technické univerzity v Košicích v Ateliéru grafiky a experimentální tvorby (u Rudolfa Sikoru a Zbyňka Prokopa) v letech 2000 – 2007. Vystavoval na Slovensku, v Čechách, Rakousku, Německu, Švýcarsku, Itálii, Francii). Jeho díla jsou dnes součástí sbírek, např. Galérie mesta Bratislavy (Bratislava), Nitrianska galérie (Nitra), Galérie umelcov Spiša (Spišská Nová Ves), Stredoslovenská galéria (Banská Bystrica) a Slovenské národné múzeum (Levoča). V současnosti žije a pracuje v Bratislavě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám