Článek
Historie provozu LZS v Ostravě
První let na záchranu lidského života je evidován již v roce 1960. O letecké službě jako takové se ale bavíme až v druhé polovině 80. let. První československá LZS měla své první stanoviště v Praze s volacím znakem Kryštof 1. Přibývala další stanoviště a v pořadí pátým byla Ostrava s přiděleným volacím znakem Kryštof 5, používajícím se dodnes.
Vše začalo tříměsíčním zkušebním provozem a po jeho vyhodnocení byla zřízena ostravská letecká záchranka nastálo. Nejprve ve starém areálu Fakultní nemocnice v Ostravě-Zábřehu, později díky financím města Ostravy v areálu IZS na ul. Výškovické, kde sídlí dodnes. Zázemí bylo významně modernizováno, záchranáři mají k dispozici hangár i přistávací plochu pro noční provoz.
Prvním provozovatelem byl Státní podnik Slovair. Později převzala provoz firma BEL-AIR. Od roku 1993 do současnosti provozuje LZS soukromý provozovatel Delta System Air (DSA). Tomu vyprší smlouva v příštím roce.
Na ostravské základně sloužily vždy nejmodernější stroje dostupné v dané době. Nejprve stroj Mi-2. Později ho vystřídal Bell 206. Po rozpadu ČSR a převzetí základy firmou DSA byl nahrazen nejmodernějším vrtulníkem Eurocopter AS 355 F2. Ten po čase nesplňoval přísné bezpečnostní normy, byl nahrazen strojem Eurocopter EC 135 T1 s imatrikulací OK-DSA (první stroj tohoto typu v ČR). Následoval vrtulník Eurocopter EC 135 T2 a v roce 2009 byl letový park obměněn Eurocopterem EC 135 T2+, im. OK-DSE, který slouží dodnes.
Současnost
V Ostravě je LZS zajišťována v nepřetržitém provozu 24 hodin denně. Záchranáři jsou připraveni také na zásahy v nepřístupném terénu pomocí lanové techniky, slanění z paluby vrtulníku a evakuace pacienta v podvěsu pod vrtulníkem.
Záchranný vrtulník sloužící na LZS Ostrava je nejmodernějším strojem splňující veškeré normy. Jeho maximální letová rychlost se pohybuje okolo 240 km/h a je tak schopen do 20 minut pokrýt celé území kraje. Výdrž stroje bez nutnosti mezipřistání je až 3 hodiny, je proto vhodný také na transporty pacientů do vzdálených specializovaných pracovišť.
LZS Ostrava zasahuje jak v Moravskoslezském kraji, tak také Zlínském kraji, který nedisponuje vlastní LZS. Vrtulník je také zastupitelný s olomouckou leteckou záchrankou.
K nejčastějším výjezdům patří dopravní nehody, různé úrazy, interní onemocnění nebo popáleniny.
Slavnostní setkání k 25. výročí založení
Slavnostní setkání za účastni významných hostů se konalo 6. listopadu v areálu IZS v Ostravě-Zábřehu. Po úvodních projevech, projekci filmu a tiskové konferenci byla k vidění také letová ukázka a prohlídka vrtulníku. Akce se zúčastnil hejtman Moravskoslezského kraje a první náměstek hejtmana, náměstek pro zdravotnictví, členové vedení města Ostravy, jakož i vedoucí představitelé složek IZS, ředitelé nemocnic v kraji a další pozvané osobnosti.