Hlavní obsah

Křídla tisíce andělů se snesla s adventem poblíž Čertova mostu v Dobříši

Novinky, Petr Hejna
Aktualizováno

Mnozí naší vlasti znalí vědí, že mostů s přídomkem Čertův je u nás víc. Zmíněný most se nachází v parku zámku v Dobříši, proti němuž stojí barokní kostel Nejsvětější Trojice, v kterém třetí adventní neděli, tedy 15. prosince, vystoupilo na benefičním koncertě hudební seskupení Barokní andílci.

Foto: Petr Hejna
Článek

Tento koncert byl závěrečný ze série letošního 4. ročníku benefičních koncertů pro varhany. Jedná se o dvoumanuálové varhany z dobříšského kostela, postavené roku 1898, ovšem po sto letech nenávratně poškozených červotočem.

O nástroji i jak jeho návrat na kůr podpořit, je možno více se dozvědět na webu sdružení pro obnovu varhan.

Soubor Barokní andílci vznikl v roce 2004 v Újezdě nad Zbečnem, kdy se spojili místní hudební nadšenci s „náplavou“ z Prahy, Michalem Pavlíkem, hráčem na violoncello, klávesové nástroje, dudy, flétnu…, který se zde s rodinou trvale usadil.

Tento absolvent Pražské konzervatoře ve své hudební kariéře se profiloval především jako klávesista v rockových kapelách, ovšem ani vystudované violoncello nezanedbával. Ba i lidová hudba spojená s časem vánočním mu nebyla nikdy cizí - například s přáteli dobročinně vystupovali s pásmem koled v dětských domovech již v 70. letech.

Je tedy patrné, že prioritně vánoční repertoár Andílků není častou komerčně motivovanou snahou útočit na city a peněženky zjihlých posluchačů pořádáním koncertů a vydáváním vánočních alb, jako je tomu u mnoha umělců, kterým jejich podlehnutí kouzlu Vánoc lze často těžko uvěřit.

S adaptacemi lidových písní má jinak Michal Pavlík dostatek zkušeností, a to nejen coby jeden ze služebně nejstarších členů skupiny Čechomor (z které nedávno sám odešel), a právě Barokní andílci staví na jeho aranžérských schopnostech a interpretují známé skladby mnohdy po svém, jindy zase respektují původní dobové provedení a partitury.

Mimo Pavlíka je nutno zmínit další profesionální složku souboru, a to violistku orchestru Státní opery v Praze Gabrielu Landovou, která má i přímé kořeny v kraji u Berounky, jelikož pochází z hudební rodiny Čermáků ze Zbečna.

Že jablko nepadá daleko od stromu, dokazuje talentovaný dvanáctiletý Mikeš Pavlík, nejmladší člen Andílků (stejně jako otec violoncellista a zpěvák), který si v programu večera také foukl na fujaru. Křivoklát zastupuje kytarista a perkusista Václav Friebert, jeho dcera Adéla pak zpívá altové party.

Soprán je zcela nově v rukou, resp. v hlasivkách, Blanky Krajčiové z Rakovníka, a druhým nejmladším andílkem po Mikešovi je třetí zpěvačka Kája Matějková.

Posluchači si v plně obsazeném kostele vyslechli od úvodního violoncellového Bachova Menuetu G dur a Eleanor Rigby z klenotnice Beatles, přednesené Pavlíky synem a otcem, také dílka dalších velikánů - Josepha Haydna, Jeana Hotteterra, Johna Francise Wade, nebo našeho Adama Michny z Otradovic, a samozřejmě spoustu lidových písní.

Dominovaly koledy i další písně, s duchem Vánoc souznívající. Finálním přídavkem, v kostele krom sedmera protagonistů plného skutečných barokních sošek a maleb andělů, pak byla píseň Tisíc andělů.

V kostele - více o historii ZDE, jsou pro pohodlí návštěvníků lavice opatřeny vyhřívacími koberečky, tento drobný komfort však samozřejmě míjí vystupující muzikanty, takže i přes prokřehlé prsty a riziko rozlaďování nástrojů předvedli výkon, za který byli odměněni zaslouženým aplausem, a který přispěl - krom sálající dobré sváteční nálady - i dobré věci.

Komu jsou bližší pekelníci, může Čertův most navštívit ZDE.

Související témata:

Výběr článků

Načítám