Článek
Tato kniha je celobarevnou encyklopedií obsahující podrobný přehled parních lokomotiv a seznamuje čtenáře s jejich konstrukcí, zajímavostmi z jejich provozu, historií parních strojů, hlavními konstrukčními celky, jejich opravami a údržbou. Přináší rovněž zajímavé informace o speciálních parních lokomotivách i mnoho unikátních barevných fotografií z období počátků dějin české železniční dopravy.
Zamyšlení k historii parních lokomotiv
I když historie parních lokomotiv spadá hluboko do 19. století, ještě dnes jsme svědky velkého zájmu o tento technický zázrak. Stejně jako dříve, když vyjely první parní lokomotivy do české krajiny, stojí u trati davy přihlížejících diváků a s údivem sledují spanilou jízdu lokomotivy s kouřícím komínem. Je až s podivem, jak dokázal tento stroj přežít na rozdíl od ostatních historických vozidel, a stále plnit plně svou funkci, pro kterou byl konstruován. Rokem výroby spadá lokomotiva Šlechtična do roku 1947, a pokud bychom k jízdě po silnicích použili v tomto roce vyrobený automobil, zdaleka by jeho rychlost a technika nestačila na dnešní dobu.
V porovnání s tímto, parní lokomotivy ať je to Šlechtična, Albatros, Papoušek nebo Mikádo, bohatě splňují podmínky dnešních rychlíkových lokomotiv a trať např. Praha-Beroun zvládnou jako nejnovější elektrické či dieselové lokomotivy.
Cesta po křtu knihy
Po slavnostním křtu u parní lokomotivy Šlechtična se pozvaní hosté vydali na spanilou jízdu parním vlakem v okolí Prahy, a to přes Pražský Semmering a zpět Prokopským údolím. Plně obsazený vlak s dobově oblečenými půvabnými průvodčími a také se všemi pozvanými včetně autora knihy měli možnost se zúčastnit jízdy s nádhernými výhledy na Prahu.