Článek
Expozice tvořená čtrnácti sochařkami dokazuje vysokou úroveň tvůrčích schopností ženské populace. Část výstavy mohou sledovat i cestující z tramvaje – její linky číslo 2 a 3 zastavují přímo u schodiště před vchodem do galerie, a tak cestující zaujme okamžitě růže položená na podestě (autorka Magdaléna Roztočilová, absolventka AVU, kde studovala v atelieru Jaroslava Róny). Pozornosti však neujde ani druhá socha Marie a Karly Komm, nazvaná Žena s plošticemi.
Samotná výstava nemá žádný ucelený scénář a neláká návštěvníka na určité téma. Jednotlivé objekty lze interpretovat jako angažovaná, politická nebo třeba sakrální. Výstava vedle staví sochařky, jejichž práce bychom jen stěží hledali ve společné expozici.
„Hlavním kritériem při výběru byla především kvalita Nechtěli jsme prezentovat jen jeden výtvarný názor, ale naopak ukázat, jak bohaté výrazové prostředky současné české sochařství má,“ charakterizovala vznik inscenace výstavy kurátorka Markéta Kroupová.
A tak vedle střední generace jsou mezi vystavovatelkami i generačně mladší ženy. Mnohé z nich se dosud vyskytovaly jen málo, uveďme jejich jména těch mladších i těch starších: Bronislava Bakule Malá, Anna Hulačová, Monika Immrová, Miriam Kaminská, Kateřina Komm, Markéta Korečková, Eva Matušek-Vláčilíková, Lenka Melkusová, Markéta Melkusová, Petra Pešková, Magdaléna Roztočilová, Paulina Skavova, Sáva Spirova a Dagmar Šubrtová.
Spoluautorkou výstavy je Iva Mladičová, jedna z mála teoretiček výtvarného umění, specializující se na sochařství. Galerie představuje na šedesát sochařských děl, rozmístěných i mimo vnitřní prostor galerie. Zaujme již zmiňovaný květ Magdalény Roztočilové umístěný přímo před vchodem nebo Les od sochařky Dagmar Šubrtové.
Různobarevnosti soch v interním prostoru vévodí Kristus ukřižovaný z porcelánu Pauliny Skavové. Podle jejího sdělení neexistuje žena, která by vytvořila právě ukřižovaného. Inspirací jí byla tvorba Matyáše Brauna, mezi jehož sochami strávila dva roky při práci na Kuksu.
Barevností může zaujmout sochařka Miriam Kaminská svou čtyřhlavou postavou a zdobnými figurkami. Samostatné téma, které by se dalo nazvat „pozemským“, se představila mimo čtrnáct sochařek, je zcela osobitá Kača Olivová. Ochotně zapózuje fotoaparátům vleže na mořské pláži, díla, které nazývá „Tetované mořské panny: Ovulář“.
Plnokrevná finalistka ceny Společnosti Jindřicha Chalupeckého láká diváka k hostině na mořském pobřeží, připomínající dětskou pohádkovou krajinu či bohatě prostřený stůl. Pro všechny návštěvníky nabízí galerie vstup zdarma každý čtvrtek a spoustu dalších benefitů. K výstavě, která potrvá do 9. června, je k dostání katalog Pavla Tuchoně.