Článek
Na obsahu smlouvy se po dlouhých jednáních dohodli zástupci Odborového svazu KOVO s vedením firmy.
„Prosadili jsme nárůst hodinové tarifní mzdy o 2,5 procenta, což je na úrovni průměru a nemusí to vypadat jako velký úspěch, dosáhli jsme ovšem také toho, že třinácté a čtrnácté platy, které byly od roku 2008 zafixovány na 50 procentech průměrné mzdy, se zvýší na 85 procent. Prolomení padesátiprocentní bariéry znamená, že v létě až se budou vyplácet 13. platy to v průměru zvedne tarif o 8,5 procenta,“ uvedl Vladimír Koníček, předseda Základní organizace OS KOVO při DURA Automotive CZ, k. s., která působí v závodech v Blatné a ve Strakonicích.
Součástí nové kolektivní smlouvy je zachování všech dřívějších benefitů. Navíc se otevřela možnost uzavření penzijního pojištění pro všechny zaměstnance okamžitě po skončení zkušební lhůty s tím, že pojišťovnu si každý může vybrat sám.
„Chtěli jsme vyjednat co nejvíc výhod pro zaměstnance. Víme, že jsme nedosáhli úplně všechno, ale bereme to jako první krok s tím, že koncem roku při vyjednávání mzdového předpisu budeme tlačit na další zvýšení tarifu, na penzijní připojištění i celkové zlepšení kultury pracovního prostředí,“ doplnil Koníček.
Místopředseda ZO OS KOVO při DURA Automotive CZ Pavel Rathouský v této souvislosti připomněl, že poměry ve společnosti se v porovnání s minulostí mění k lepšímu. „Za dobu existence podniku to bylo vlastně první vyjednávání, které mělo tak konstruktivní průběh. Dělali jsme v podstatě úplně novou kolektivní smlouvu se spoustou změn. Došli jsme k rozumnému kompromisu a dohodli se, že v jednání budeme pokračovat,“ zdůraznil.
Nový závodní výbor absolvoval dlouhá jednání, která měla celkem dvanáct kol, vůbec poprvé a podle jihočeského zmocněnce OS KOVO Jana Švece obstál na jedničku. Na kolektivní vyjednávání se odboráři z DURA Automotive CZ připravovali ve spolupráci se specialisty z pražského ústředí pod taktovkou Vladimíra Nohejla a Regionálního pracoviště OS KOVO v Českých Budějovicích.
„Minimálním cílem kolektivního vyjednávání je vždy především udržení reálné mzdy. To znamená zajištění smluvní garance růstu nominální mzdy alespoň ve výši předpokládané inflace, což se v naprosté většině firem, kde OS KOVO působí, úspěšně a dlouhodobě daří,“ konstatoval Švec.
DURA, která produkuje karosářské díly a prvky pro aktivní ochranu posádky osobních vozů, má své závody má vedle Blatné i ve Strakonicích a Kopřivnici. Mezi největší odběratele blatenské společnosti patří automobilky Audi, Ford, BMW, VW, Suzuki, Peugeot či Porsche.
Odborový svaz KOVO působí v současné době v 60 strojírenských podnicích na jihu Čech. V regionu má více než pět tisíc členů, což představuje přibližně 24 procent všech zaměstnanců těchto firem. V rámci kolektivního vyjednávání, jehož cílem je dosažení příznivých mzdových, pracovních a sociálních podmínek pro své členy, však KOVO zastupuje všechny zaměstnance.