Hlavní obsah

Kouzlo aplikované informatiky

Novinky, Beáta Kapošváry

Sympatická parta mladých lidí z polské univerzity Politechniki Śląskej v Gliwicích oživila ve dnech 14. až 27. července budovu Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity. Čtyři studentky a jedenáct studentů absolvovalo dvoutýdenní mezinárodní letní školu aplikované informatiky.

Foto: Beáta Sklářová

Mezinárodní letní škola aplikované informatiky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity.

Článek

Mezinárodní letní školu připravila Katedra informatiky a počítačů Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity (OU). Studenti se v laboratořích této katedry i Ústavu pro výzkum a aplikace fuzzy modelování Centra excelence IT4Innovations OU seznámili s modelem inteligentního domu a principy jeho fuzzy řízení. Dále probírali například bezpečnost Internetu a počítačové sítě, tvorbu responzivního webu, řízení projektů, expertní systémy nebo neuronové sítě.

„Na to, že slyšeli řadu věci z oblasti neuronových sítí poprvé, byli nesmírně šikovní. Dokázali naprogramovat základní chování perceptronů, z nichž lze pak složit neuronovou síť,“ chválí mladé zahraniční studenty prof. Radim Farana, vedoucí katedry informatiky a počítačů.

Všechny tyto nástroje softcomputingu jako jsou fuzzy-logické řízení, expertní systémy, neuronové sítě, genetické algoritmy, evoluční algoritmy apod. spojuje magické slovní spojení: umělá inteligence. Cílem tohoto vědního oboru je učit stroje přemýšlet a napodobovat chování lidského mozku při řešení různých problémů, které jsou pomocí klasických algoritmických postupů obtížně řešitelné.

Díky čím dál sofistikovanějším algoritmům můžeme zpracovávat velké objemy dat v reálném čase. Už máme například inteligentní domy, inteligentní asistenty či aplikace v autech i mobilech. Umělá inteligence je bezpochyby oborem budoucnosti, jehož atraktivitu zvyšuje i poněkud tajemná otázka, zda strojová inteligence někdy převýší tu lidskou a co pak může nastat.

Studenti si po celou dobu letní školy propojovali teorii s praxí. Vytvořili si svůj vlastní expertní systém, jeden byl například zaměřen na hodnocení kvality piva a další systém řešil schopnost studenta absolvovat zkoušku v závislosti na délce přípravy, náročnosti učitele a složitosti problému.

Soutěžili také v programování pro řízení inteligentních domů pomocí systémů Loxone a programovali roboty. Kromě vzdělávacích aktivit studenti letní školy absolvovali také exkurze do coworkingového centra Viva Ostrava, do společnosti Tieto, do populárně naučného centra Svět techniky v areálu Dolních Vítkovic a do Landek parku do hornického muzea.

Pilotní projekt letní školy dopadl skvěle. Z řad akademiků katedry, kteří s těmito zahraničními studenty na přednáškách a workshopech pracovali, zněla jen chvála na jejich výborné znalosti a na jejich akční a perfektní řešení všech zadaných úkolů.

„Mohli by být inspirací i pro naše studenty. V průběhu workshopů byli velmi aktivní, bylo vidět, že mají opravdový zájem naučit se něčemu novému,“ hodnotí práci zahraničních studentů dr. Bogdan Walek, odborný asistent této katedry.

Nadšení z letní školy vládlo i na straně studentů Politechniki Śląskej, workshopy, přednášky i exkurze ocenili jako velmi zajímavé a obohacující. Za rok chce katedra informatiky a počítačů s letní školou pokračovat a nabídnout ji dalším zahraničním skupinám z univerzit zaměřených na aplikovanou informatiku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám