Článek
Do stávajícího kolejiště nejvytíženější tramvajové trati v Ostravě byla aplikována zcela nová unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací kolejových vozidel, zejména hluku, který vzniká odvalováním kola po kolejnici a hluku z trakčních motorů.
Jedná se o takzvané kolejové absorbéry s funkcí retence vody BRENS, který je vyráběn pouze z recyklovaných materiálů z automobilového průmyslu. Závěrečná část ozelenění tramvajového úseku se pokládala v noci z pondělí 21. srpna na úterý 22. srpna.
„Na kolejích tohoto úseku se upravilo štěrkové lože, to znamená tak, aby se tam daly vložit absorbéry. Je to vlastně taková tvárnice, která je vyrobena z recyklovaného syntetického materiálu,” informoval Jan Eisenreich, autor technického řešení.
„Na absorbéry právě teď dopokládáme rozchodníkové koberce, které jsme si předpěstovali. Rozchodník Sedum je vytrvalá rostlina, která prokoření absorbérem a bude žít z živin, které mu dáme a z vody, již si ten absorbér udrží. To znamená, že funce absorbéru je, kromě tlumení hluku, v tom, že v sobě udrží dešťovou vodu. Ta se buď odpaří, nebo ji zpracuje rostlina ke svému růstu. Rozchodníky nepotřebují žádné sekání, oni si budou žít vlastním životem. Na jaře nám krásně rozkvetou žlutými, červenými a bílými květy,” vysvětlil Jan Eisenreich, statutární ředitel firmy BRENS Europe, a. s.
Pilotní projekt kolejových absorbérů hluku s funkcí retence vody a snížení prašnosti mezi frýdlantskými mosty od zastávky Náměstí Republiky a tramvajovou zastávkou Karolina umožní provozní ověření funkcionality tohoto protihlukového opatření. Získané zkušenosti a dosažené výsledky povedou k optimalizaci v dalším směřování humanizace tramvajových tratí v Ostravě, zlepšování životního prostředí zastavěné krajiny a přizpůsobení se globálním klimatickým změnám.
„Technologii odhlučnění koleje je možné aplikovat jak do stávajících tramvajových tratí, tak při návrhu a stavbě nových moderních dopravních staveb. Pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti tramvajové dopravy současně i pro snížení hluku a vibrací je možné vně kolejiště zřídit lehkou a snadno demontovatelnou nízkou protihlukovou bariéru tvořenou syntetickým recyklátem v drátěných koších, který se nechá na vnější straně prorůst lokálními a nenáročnými rostlinami,” informovala Andrea Vojkovská, tisková mluvčí Magistrátu města Ostravy.