Článek
Celoroční provoz v rozsahu jednoho až dvou pravidelných letů týdně do Německa by měl od dubna 2017 zahájit dopravce Germania. Do Izraele zajistí sezónní charterové spojení česká společnost Travel Service.
Z nabízejících se možností na rozšíření linek mířících na karlovarské mezinárodní letiště je spojení s Německem a Izraelem považováno za nejvhodnější. Očekává se, že o rychlé cestování z půlmiliónového druhého největšího města Izraele a z šestisettisícové metropole Severního Porýní – Vestfálska do Karlových Varů projeví zájem lázeňští hosté i běžní turisté.
„Aby letecké společnosti začaly připravovat provozování leteckých linek, musíme mít prostředky k poskytnutí záruk na pokrytí ztrát z neprodaných míst v letadlech v prvních šesti měsících. A to v rozsahu 3 miliónů korun pro start linky do Düsseldorfu a 2 miliónů do Tel Avivu. V září a v říjnu se má rozběhnout prodej letenek. Už nyní o ně projevují zájem některé cestovní kanceláře,” řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Jakub Pánik.
O zavedení nových vzdušných spojení s Karlovými Vary usiluje Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek. Podle statistik a názorů odborníků jsou Německo a Izrael zeměmi, které má smysl s Karlovými Vary letecky spojit a linky díky dostatečnému zájmu pasažérů dlouhodobě udržet. Sdružení našlo partnery v německé letecké společnosti Germania a v českém Travel Service.
Germania spolupracovala s Letištěm Karlovy Vary už v roce 2012, kdy se spojení s Düsseldorfem připravovalo poprvé. Od nového letního letového řádu v roce 2017 by měla na linku Düsseldorf – Karlovy Vary nasadit Boeing 737-700, který pojme 148 cestujících. Hlavně na začátku provozu linky je však třeba počítat s nižším počtem pasažérů a tedy se ztrátovým provozem.
Provozní ztrátu düsseldorfské linky odhadovanou v příštím roce na 4,5 miliónu korun plánuje Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek uhradit z mimořádných příspěvků 3 milióny korun od Karlovarského kraje a 1,5 miliónu od města Karlovy Vary. Ve stejném poměru chce Sdružení zaplatit i odhadovanou ztrátu 3 milióny korun na telavivské sezonní lince – 2 milióny od kraje a 1 miliónem od města Karlovy Vary. Letiště se bude na projektu podílet slevami z přistávacích poplatků.
„Podle zkušeností jiných regionálních letišť i my očekáváme, že zavedení nových linek se odrazí v poptávce zákazníků a v růstu počtu přijíždějících návštěvníků. Nejprve ale musíme linky zavést a udržet, aby si lidé zvykli na dostupnost leteckého spojení do Karlových Varů. Do regionu přijíždí ročně přibližně 270 tisíc německých turistů, z toho asi 30 tisíc z ekonomicky silné severozápadní části země. Určitá část těchto návštěvníků, která dosud cestovala autobusy, jistě uvítá nabídku pohodlnější a rychlejší letecké dopravy, zejména pokud bude konkurenceschopná,” vysvětlil Jakub Pánik.