Článek
V pátek 19. září uskuteční čtvrtou blokádu veškeré silniční dopravy na mezinárodní silnici a ve dvou hlavních místních komunikacích směřujících k E67, když zablokují kruhový objezd U Slávie.
„Budeme chodit po přechodech kolem kruhového objezdu. Proto potřebujeme, aby nás přišlo podpořit co nejvíc lidí, kteří jsou se současným stavem nespokojeni," řekl na pondělní tiskové konferenci předseda občanského sdružení Obchvat Náchoda Jan Chaloupka.
Dodal, že akce byla včas a řádně nahlášena všem úřadům, dopravcům a záchranným složkám. Je také zajištěna pořadatelská služba, která bude dbát na bezpečnost a v případě nutnosti umožní průjezd sanitním a hasičským vozům. Situaci bude ale mírně komplikovat ve čtvrtek zahájená rekonstrukce E67 před hranicí s Polskem v Bělovsi.
Sraz účastníků, zájemců o blokování dopravy, je v půlhodině od 15. hodiny. Budou seznámeni s důvody blokády, proč je konání nutné, a vystoupí kouzelník Mr. Carlo. Uvidí a uslyší také pravý nefalšovaný flašinet.
V 15:30 najede do kruhového objezdu sanitní vozidlo zajištěné pořadateli a začne dvacetiminutová blokáda. Po skončení budou moci účastníci položit členům výboru sdružení otázky.
Lidé věří, že příprava obchvatu probíhá tak, jak má
Předchozí dvě blokády dopravy na mezinárodní silnici E67 procházející Náchodem v roce 2010 občané podpořili v hojném počtu. Účast na třetí blokádě v roce 2011 už byla slabší.
„Nový starosta Jan Birke slibuje, že situaci vyřeší a pro obchvat města udělá vše, co bude moci,” shodli se tehdy náhodně oslovení obyvatelé města ve vysvětlení, proč třetí blokádu už nepodpořili.
A skutečně: novému vedení města se podařilo krátkodobě dopravní situaci zlepšit změnou směru jízdy v některých jednosměrných ulicích, hlavně v ulici Volovnice. Ta nově odvádí dopravu z centra mimo přetížený kruhový objezd U Slávie. Vznikly sice nové kolony z opačného směru, hlavně v Kladské a Plhovské ulici, ale mezinárodní trasa opravdu zaznamenala úlevu.
Kolony jsou zpátky
Naopak zprůjezdnění (s hlavní trasou souběžné) místní komunikace Českých bratří, obsazené do té doby gumárenským průmyslem, žádné zlepšení nepřineslo. Přestože stálo radnici nemalou investici.
Bohužel dnes jsou vinou stále se zvyšujícího počtu vozidel, především kamiónů, kolony na E67 zpět, ale kolony z opačných směrů zůstaly. Často úplně ucpaná je i ulice Volovnice, ze které není možné vyjet ani do Kladské ani do Plhovské ulice a nyní už ani neumožňuje z těchto ulic dopravu odvést.
Příprava obchvatu nepostoupila?
Starosta Jan Birke vysvětluje svůj neúspěch objektivními příčinami, například změnami ministrů dopravy a odvoláváním se různých aktivistů, především z Vysokova a Kramolny. „Já mám svědomí čisté,” řekl Birke. „Je to pravda?” ptají se sympatizanti sdružení a odmítají novou variantu obchvatu v tunelu, který by podle jejich zjištění stál několikrát víc peněz a řešil by jen malý zlomek problému.