Článek
Řidiče přijíždějící po dálnici z Polska přivítá pouhých několik kilometrů za hranicí pohled na zavěšenou Starobohumínskou lávku. Stavba, která vznikla v roce 2011, umožňuje pěším a cyklistům bezpečně překonat úsek dálnice D1 a dostat se z městské části, po níž je pojmenována, do centra Bohumína.
Štíhlá kompaktní konstrukce lávky je sedmnácti páry ocelových lan zavěšena na centrální 25 metrů vysoký pylon tvaru písmene „V“. Přes svou subtilnost nevyvolává u pěších nepříjemné pocity způsobené vibracemi od provozu a větru. Betonová krasavice, která se chlubí délkou 115 metrů a šířkou 7,6 metrů, zaujala i odbornou porotu a v kategorii Mosty nenašla v České republice konkurenci.
Oceněný most, jehož jméno vybrali sami obyvatelé Bohumína, pochází z dílny architektonické kanceláře Stráský, Hustý a partneři. „Lávku jsme navrhli z vysokohodnotného betonu. Je výrazně zakřivená, což je při výstavbě zavěšených mostů velká výzva nejen pro projektanta, ale i pro stavbaře,“ řekl zodpovědný projektant Petr Mojzík.
To, že se dílo podařilo, potvrdila i neplánovaná zatěžovací zkouška při průjezdu amerického vojenského konvoje po dálnici D1 v březnu 2015, kdy se velká skupina asi 300 přihlížejících shromáždila při jednom okraji lávky.
Podle návrhů stejné architektonické kanceláře vyrostlo v Bohumíně hned několik výrazných dominant. Kromě Starobohumínské lávky například skřečoňský most nad železnicí, který spojuje centrum Bohumína s městskou částí Skřečoň. A také přes půl kilometru dlouhý zavěšený most přes Odru a Antošovické jezero nad dálnicí u Vrbického jezera. Ten je ověnčený dokonce hned několika prestižními tituly, například Stavba roku 2008 či Dopravní stavba roku 2008.
Ceny České betonářské společnosti, kterou se nyní může pyšnit Starobohumínská lávka, se udělovaly na konci roku 2016 za konstrukce a stavby realizované na našem území v letech 2011 až 2016. V Bohumíně je dohromady jedenáct mostů a dvě lávky pro pěší a cyklisty. Obě lávky spravuje město.