Hlavní obsah

Je krása mít v rukou kus historie, říká restaurátorka

Novinky, Jana Schmiedtová

První letní dny jsou pro maturanty časem, kdy je třeba řešit mnoho otázek. Do práce nebo ještě studovat? A když studovat, tak co a kde? Markéta Brhelová, která učí konzervování a restaurování na Vyšší odborné škole restaurátorské v Brně, vysvětluje, čím je zrovna její obor – keramika – výjimečným.

Foto: Jana Schmiedtová
Článek

Kdy a proč jste se rozhodla být restaurátorkou?

Chodila jsem na SUPŠ v Uherském Hradišti na obor umělecké zpracování keramiky a porcelánu. Když jsem školu ukončovala, chtěla jsem dále pokračovat v práci s keramickým materiálem a Vyšší odborná škola restaurátorská v Brně mé kritéria více než splňovala.

Co je na profesi restaurátorky nejlepší nebo nejinspirativnější?

Pro mě osobně je to asi moment, kdy se seznamuji s restaurovaným předmětem. Především když se jedná o předmět z doby dávno minulé – moment kdy si uvědomím, že mám v rukou kus historie a záleží na mne, jak s ním naložím.

Jaký řešíte ve své profesi nejčastěji problém?

Bohužel jsou problémem finance a financování uměleckých řemesel jako takových. Mezi nejvíce zanedbávané materiály patří právě můj obor, keramika.

Máte ve své profesi nějaký nesplněný sen?

Jsem teprve na začátku restaurátorské kariéry, takže je pro mě každý kus keramického materiálu, který mohu restaurovat, splněným snem.

Na jaké starožitnosti byste si jednou přála pracovat?

Mezi mé oblíbené předměty k restaurování patří pravěká keramika. Konkrétně fáze čištění keramických střepů od nečistot a krust, kdy se po očištění odkrývá pravá podoba nádoby.

Musí být podle vás restaurátor nějaké specifické vlastnosti a talenty a nebo se vše dá naučit?

V případě, kdy je člověk oddaný své práci a ctí materiál, se kterým pracuje, se dá většině postupů naučit. Nezbytná je ale i dávka talentu.

Co nejdůležitějšího se snažíte předat svým studentům?

Úctu a pokoru k restaurovanému materiálu, musí si uvědomit význam a hodnotu umělecko-řemeslných předmětů, se kterými budou po vystudování oboru v budoucnu pracovat. Budou totiž odpovídat za zásahy provedené na svěřených předmětech v rámci obnovy našeho kulturního dědictví.

Na co by se měl student připravit, kdyby chtěl k vám na obor dělat a udělat přijímací zkoušky?

Měl by mít alespoň základní podvědomí o vývoji keramiky, znalosti technologie keramického materiálu, dějin řemesla a umění. A určitě by měl navštívit webové stránky školy, kde najde vše potřebné k přípravě na přijímací zkoušky.

Vyšší odborná škola restaurátorská: Zrodila v roce 1994 jako pomaturitní studium při Střední škole uměleckých řemesel v Brně. Během krátké doby si vydobyla dobrou pozici. Při legislativních změnách roku 1998 bylo pomaturitní studium transformováno na vyšší odborné. Po přepracování a rozšíření učebních dokumentů se délka studia prodloužila na tři roky. V roce 2003 byl pak otevřen nový obor Konzervování a restaurování malířských a dekorativních technik. Nyní škola sídlí na Francouzské ulici a studovat na ní lze Konzervování a restaurování keramiky, Konzervování a restaurování nábytku a nepolychromované dřevořezby a Konzervování a restaurování malířských a dekorativních technik.

Vyšší odbornou školu restaurátorskou najdete na internetu, www.ssudbrno.cz/vosr, i na sociální síti Facebook, www.facebook.com/vosr.brno. 

Související témata:

Výběr článků

Načítám