Článek
V praxi se můžeme setkat s ignorací počátečních projevů kybešikany, což vede k závažnějším důsledkům pro oběť v dalších fázích života. Základním předpokladem pro boj s kyberšikanou je vědět, co se pod tímto slovem skrývá.
Můžeme jej chápat jako šikanování druhé osoby (zpravidla uživatelem Internetu či mobilního telefonu) prostřednictvím informačně-komunikačních prostředků. Těmito prostředky jsou např. E-mail, SMS, fotografie, audio/video záznam, sociální sítě, Skype, WWW a blogy, on-line hry. Mezi nejčastější projevy kyberšikany řadíme obtěžování, zastrašování, ubližování, pronásledování, ztrapňování, ohrožování, vydírání, zneužívání, pomlouvání apod.
Děje se tomu tak rozesíláním zastrašujících nebo hanlivých zpráv či jakýmkoliv dalším kontaktem za asistence komunikačních prostředků. Běžným jevem se také stává zneužívání cizích účtů (např. E-mail, sociální sítě).
Setkáváme se i s útoky, které jsou založeny na pořízení a následné úpravě fotografií, videa nebo audio záznamů pro okamžité sdílení na Internetu. Tyto upravené materiály mohou i sloužit jako rozšiřující prvek webových stránek s urážlivým nebo ponižujícím obsahem. Úmyslné a kruté vyloučení uživatele z on-line skupiny, sdělování cizích tajemství nebo nepříjemných či trapných situací, neustálé obtěžování s jasnými prvky vydírání, to jsou běžné praktiky směrem k oběti.
Problematikou kyberšikany se také zabývá projekt Clear Cyber Bullying, který se snaží přispět k řešení problému kyberšikany. Snahou je naučit a seznámit děti s pojmem kyberšikana, díky metodám a postupům s nimi pracovat a seznámit je tak s nebezpečím, které na ně může čekat na Internetu (ve virtuálním světě).
Do tohoto projektu bylo zapojeno celkem pět států (Česká republika, Itálie, Portugalsko, Španělsko, Turecko). Pilotní testování probíhalo ve školách zúčastněných partnerů, na vzorku zhruba 1500 dětí a mládeže. V České republice bylo zapojeno více jak 150 dětí. Díky tomu bylo možno vše odladit a maximalizovat dopad na cílovou skupinu.
Na základě několikaměsíční spolupráce všech zainteresovaných stran vznikly materiály, které lze použít v rámci kurzu pro děti ve věku 10 - 13 let. Vše je koncipováno ve formě her, aby bylo dosaženo nenásilné výuky s maximální podporou zaujetí dětí.
Pomocným prostředkem pro lepší pochopení této problematiky se stalo divadlo (loutky, známé postavy), které jsou dětem dobře známy, a díky nim se lze dostat do světa dětí. Součástí je i on-line hra, kde je uživatelům představeno několik forem kyberšikany a další nebezpečné jevy se kterými se mohou setkat během používání Internetu a mobilních telefonů. Je tak umožněno získat ucelený a skutečný pohled na toto téma. I zde hlavní představitelé hry vycházejí z postav tradičního loutkového či stínového divadla.
Nejen rodiče, ale i pedagogové a výchovní poradci by měli děti a mládež upozornit na nebezpečí, které s sebou může využívání Internetu a nových technologií přinášet.