Článek
Zástupci zdejšího destinačního managementu už proto bijí na poplach a hledají řešení, jak poskytovatelům služeb v cestovním ruchu pomoci tyto ztráty nahradit, či alespoň minimalizovat.
„Je jasné, že nemůžeme zůstat sedět a se založenýma rukama čekat, co se stane. Musíme jednat rychle. Promarněný čas jsou nyní peníze, o které region nenávratně přichází,“ konstatoval David Šťastný, předseda Destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko, která o Turistickou oblast (TO) Budějovicko „pečuje“.
Na jihu Čech se ubytovalo loni bezmála 1,8 milionu hostů, z toho téměř 1,2 milionu hostů z tuzemska a více než 636 tisíc ze zahraničí, na téměř 4,5 milionu nocí. Více než polovinu všech zahraničních hostů regionu loni tvořili Asiaté. Každým čtvrtým zahraničním turistou byl Číňan. A ti všichni nyní chybí. V plné nahotě se tak nyní odkrývá někdy zpochybňovaný přínos cestovního ruchu pro tuzemskou ekonomiku i pro ekonomiku konkrétních regionů a oblastí.
Propadat panice však podle Šťastného není nutné. Jižní Čechy a Budějovicko jsou z hlediska šíření koronaviru stále velmi bezpečnou oblastí a díky zavedeným preventivním opatřením by jí i měly zůstat. Cílem manažerů destinace nyní bude v těsné součinnosti s Jihočeskou centrálou cestovního ruchu (JCCR) přesvědčit Čechy, aby letošní dovolenou trávili raději „doma“.
„Jižní Čechy a Budějovicko přitom mají co nabídnout. Kdo si myslí, že náš region zná, se zřejmě bude divit, protože destinace udělala za poslední roky obrovský skok kupředu v pestrosti nabídky i rozsahu a kvalitě služeb,“ poznamenal Šťastný.
Ne náhodou je podtitulem Turistické oblast Budějovicko, rozkládající se na území 650 čtverečních kilometrů mezi Českými Budějovicemi, Hlubokou nad Vltavou, Lišovem a Týnem nad Vltavou, „Region, který vás chytne za srdce“. Oblast protíná řeka Vltava. Památkově významné historické městské útvary doplňuje moderní infrastruktura, rovinaté cyklostezky, staleté rybniční kaskády, lesní obory i skalní soutěsky.
Celá oblast, pulzující bohatým kulturním i sportovním životem, je propojená hustou sítí cyklotras, které návštěvníky zavedou do klidných částí regionu za poznáním místních zajímavostí. Pestrou nabídku sportovních aktivit či adrenalinových zážitků doplňuje splavněná řeka Vltava.
Před spuštěním je rozsáhlá kampaň mířená právě na domácí návštěvníky. „Síla značky Jižní Čechy je obrovská. Zůstáváme pozitivní, protože jsme přesvědčeni, že tato situace nám umožní zvýšit prestiž a atraktivitu celého regionu. A konečně, není ani vyloučené, že řada nových návštěvníků zjistí, že třeba to, co často hledají za hranicemi, mají k dispozici doslova za humny,“ konstatoval manažer marketingu TO Budějovicko Vojen Smíšek.