Článek
Slavnosti se konají na hradě Pernštejně, v Nedvědici a všech přilehlých obcích, kde byl připraven bohatý program pro malé i velké návštěvníky. Zejména na hradě Perštejn, od šermířských soubojů, rytířů na koních, přes sokolníky, střelce, až k trestání nepoctivých obchodníků. V Nedvědici koncerty hudebních kapel, výstavy až po tradiční ohňostroj nad hladinou rybníka.
K velkému překvapení cestujících nebyla na soupravě přivěšena historická parní lokomotiva, ale historická lokomotiva motorová. V čele tohoto vlaku z Brna původně měla jet parní lokomotiva 433.001 (Skaličák), na konci vlaku, postrku, měla pomáhat lokomotiva T 478.1001 (Zamračená).
V úterý, ale došlo nařízení Hasičské záchranné služby, které jízdu parní lokomotivy 433.001 dne 6. července na akci Slavnosti Pernštejnského panství zakázalo. Zákaz byl vydán z důvodu velkého sucha a tím značného nebezpečí vzniku požárů kolem železniční tratě, způsobených odletem jisker z komína parní lokomotivy. Parní lokomotiva tak byla nahrazena historickou dieselovou lokomotivou T 478.1001. Je ovšem ironií osudu, že v noci ze čtvrtka a pátek začalo pršet a pršet nepřestalo až do pátku do poledne.
Cestující, kteří využili možnost svézt se v historickém vlaku na nostalgické vyjížďce z Brna a do Nedvědice, si mohli během jízdy v historických vozech zvaných Rybáky vychutnat atmosféru, jakou zažívali cestující v 50. letech minulého století. Souprava byla složena z devíti vozů, kde mimo služebního (tzv. hytlák), bufetového byly ještě tři vozy druhé třídy a čtyři vozy třetí třídy (dřeváky).
Parní lokomotiva 433.001 je nazývaná Skaličák, podle trati Skalice nad Svitavou – Chornice, kde byla používána na přepravu osobních a nákladních vlaků až do osmdesátých let minulého století. Byla vyrobena v ČKD Praha v roce1948.
Motorová lokomotiva původní ozn. T 478.1001 (nově 751001) je nazývána Zamračená, podle tvaru čelní stěny stanoviště strojvedoucího, v některých oblastech také Bardotka – ze stejného důvodu. Byla vyrobena také v ČKD Praha v roce 1964 (tedy jen 16 let po 433.001).
Byla to první motorová lokomotiva určená pro traťovou službu na dopravu osobních vlaků a rychlíků a byla vybavena parním generátorem na výrobu páry pro vytápění vozů pro přepravu cestujících. Zdrojem výkonu byl šesti válcový stojatý naftový motor o výkonu 1500 koní, který poháněl elektrický generátor. Tento dodával el. energii pro 4 trakční motory u místěné na nápravách, které již zajišťovali jízdu lokomotivy.