Článek
V úterý 13. října proběhla komentovaná prohlídka výstavy Giovanni Battista Piranesi | Geniální grafik italského baroka v Arcidiecézním muzeu Olomouc. Výstavou provedla kurátorka Helena Zápalková. Prohlídky se zúčastnila poměrně početná skupina nadšenců.
Velkou část exponátů si olomoucké muzeum vypůjčilo z Národní galerie v Praze, grafická alba z Olomouckého arcibiskupství či další díla ze soukromých sbírek nebo Moravské zemské knihovny v Brně.
G. B. Piranesi byl všestranně nadaný člověk. Sám sebe předně považoval hlavně za architekta, což se odrazilo v jeho umělecké tvorbě. Diváka ohromí především preciznost jeho práce – dokázal zachytit i nejmenší architektonický detail. A to i přesto, že používal poměrně náročnou techniku leptu.
Jeho dílo však není jen o mravenčí práci, expresivně působí typicky barokní hra se stíny. V nejznámějším cyklu Imaginární žaláře dokázal zachytit tísnivou atmosféru a neklid z těchto děl přímo vyzařuje. Tento cyklus byl mimochodem inspirací pro další velké umělce – Victora Huga, Charlese Baudelaira, Honoré de Balzaca a spoustu surrealistů.
Je nutné zmínit i jeho další tvorbu – především velkoformátové římské veduty či další grafiky vyobrazující antické památky. Hned při vstupu diváky zaujaly také skvěle propracované korkové modely antických staveb.
Kromě profesionálního výkladu se návštěvníci mohli dozvědět i kuriozity z Piranesiho života a tvorby. Jednou z nich je například otisknuté tělo štíra přímo na jedné z grafik. Dostal se tam nešťastnou náhodou při tisku. Olomouc se tak může pyšnit exemplářem jediným svého druhu.
Výstava potrvá do 10. ledna. Muzeum nabízí řadu doprovodných programů, jako jsou animační programy a workshopy jak pro dospělé, tak pro žáky základních i středních škol.