Hlavní obsah

Funk jazz kapely saxofonisty Štěpána Markoviče potěšil posluchače v Písku

Novinky, Petr Hejna

Čtvrteční podvečer v altánu píseckých Palackého sadů patřil živelnému funk jazzu saxofonisty Štěpána Markoviče a kapely Gypsy Groove.

Foto: Jan Vávra
Článek

Překvapivě příjemně zaplněný prostor před pódiem signalizoval, že mnoho návštěvníků tušilo, jaká hudební lahůdka na ně čeká. A dozajista to nebylo jen tím, že tento koncert, součást stále probíhajícího Píseckého kulturního léta, pořádaného místním Centrem kultury, byl zcela zdarma.

Od úvodního kousku In A Sentimental Mood Duka Ellingtona bylo posluchačům patrné, že známé jazzové standardy kapela Gypsy Groove neservíruje zcela jinou formou, než třeba zívající pianista ve fraku někde v honosné restauraci, snažící se navodit tu správnou nerušeně trávicí atmosféru do cinkání příborů.

Došlo na skladby z pera saxofonisty Joe Hendersona, basisty Rona Cartera, nechybělo ani Davisovo legendární Tutu, a mezi funkovým šlapavým nářezem se našel i prostor na hřejivou baladu v úsporném přednesu saxofonu a kláves.

Vcelku raritním kouskem je i dnes mírně archaický nástroj Roland Juno, na který klávesista Pavel Dirda bez problému tvoří výtečné uchu libé stylové zvuky. Další z Dirdů, baskytarista Vladimír, za podpory posledního z rodu Dirdů, bubeníka Libora, tvrdil častým slapováním svižně groovový tah kapely.

Kytarista Ladislav Richter se svými funky beglajty byl stejně jako ostatní i výtečným sólistou, hostem večera byla Štěpánova žákyně, houslistka Lucia Priester. Pokud by někomu nešlo do hlavy, jak může saxofonista vyučovat houslistku, nutno podotknout, že Markovič je jejím guru v oboru improvizace - tedy nikoli vzorem v pilování techniky nástroje, ale lektorem jeho invenčního užití v jazzu.

Více než dvouhodinový koncert odehraný nonstop naservíroval vybrané delikatesy z odkazu jazzových legend způsobem, který opravdu stál za přídavek.

Související témata:

Výběr článků

Načítám