Článek
Konkrétně ve Frýdku-Místku je kvalita ovzduší v porovnání s městy na Ostravsku nebo Karvinsku mnohem lepší a smogových dní je zde také méně. Na zlepšení kvality ovzduší se různými aktivitami podílí také město.
„Opatření vedoucí ke zvyšování kvality ovzduší přijímáme již delší dobu, a to jak v oblasti dopravní, tak životního prostředí a zeleně,“ řekl primátor Michal Pobucký.
Město se snaží omezit osobní dopravu ve městě celoročním projektem MHD zdarma, který odstartovalo jako první a jediné město v České republice před sedmi lety. Od té doby vzrostly počty přepravených osob autobusy MHD o více než 50 procent.
Do projektu je zapojeno 19 okolních obcí a další mají zájem se připojit. Lidé volí místo přepravy osobním vozem přepravu MHD zdarma. Lidé se vracejí do autobusů, což v konečném důsledku odlehčuje městu od osobní dopravy, a tedy i zplodin z výfukových plynů, prašnosti i hluku.
Již několik let bojuje město za výstavbu obchvatu. Průtahem, který vede centrem města, projede denně až 45 tisíc vozidel a dalším hlavním tahem na Beskydy projede 17 tisíc vozidel denně.
„Spolupracujeme s ŘSD i ministerstvem dopravy a činíme podpůrné kroky k co nejrychlejší výstavbě obchvatu. Díky neustálé komunikaci s ministerstvy zůstal náš obchvat mezi vybranými stavbami, které nemusely projít novým posouzením vlivu na životní prostředí, tzv. EIA, což vyžadovala Evropská komise. Ostatní stavby v okolí to štěstí neměly a zahájení jejich výstavby bylo odloženo. Věříme, že současné námitky ekologické organizace Děti Země se státu podaří vyřešit v co nejkratší době a že se obchvat začne letos stavět. Je nutno připomenout, že na větší část obchvatu povolení jsou a může se stavět. V plném proudu už je sanace skládky Skatulův Hliník, která leží na trase obchvatu, takže na přípravách pro výstavbu samotného obchvatu se pracuje,“ uvedl náměstek primátora Karel Deutscher.
Město se snaží omezovat prašnost. „Komunikace čistíme častěji než v minulosti a v horkých letních měsících je i skrápíme. Městská společnost TS pořídila dva zametače s filtrací pevných částic (PM10) a přistoupila k častějšímu čištění komunikací nejen v létě, ale zejména v zimě, kdy prašnost zvyšuje posypový materiál na cestách. Častější čištění a použití kvalitnější techniky snižuje oproti původnímu stavu množství prachu až o 16 tun za rok,“ uvedl náměstek Deutscher. Prach zachycuje také zeleň, stromy a keře, kterých bylo jen loni vysazeno přes dva a půl tisíce.
„Podporujeme také ekologičtější vytápění, to znamená, že nabízíme kotlíkové dotace - na vytápění plynem, elektřinou, tepelným čerpadlem. Přispíváme na vybudování zařízení pro skladování propanu určeného k vytápění a taky na solární kolektory," dodal primátor Pobucký.