Článek
V minulých dnech náměstek primátora Karel Deutscher, který má na starosti dopravu ve městě, přijal pozvání senátora Petra Gawlase na schůzku s generálním ředitelem ŘSD Janem Kroupou, která se uskutečnila v Praze v prostorách Senátu.
Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa na schůzce informoval o tom, že je zpracována soutěžní dokumentace, ve které je navrženo soutěžit celou trasu obchvatu, a to s odkládací podmínkou pro ty části, které nyní kvůli nejasnostem kolem EIA nemají vydáno stavební povolení.
Zároveň ale řekl, že je možné zakázku vypsat jen na ty části obchvatu, které již mají stavební povolení vydáno, což by ale znamenalo předělat soutěžní dokumentaci a vyrovnat se i následnými možnými komplikacemi. Zástupci ŘSD jsou pro první variantu, tedy soutěžit celou trasu obchvatu, a k ní se přiklání také město. Konečné slovo ale bude mít ministerstvo dopravy.
„Důvodů, proč se přikláníme k návrhu soutěžit celý obchvat najednou, je několik. Zejména se jedná o čas. Pokud by se soutěžila jen ta část, na kterou je vydáno stavební povolení, znamenalo by to přepracování již hotové soutěžní dokumentace, a tedy časové zdržení. V budoucnu by se navíc musela vypsat další zakázka na dodavatele části obchvatu, která je nyní kvůli nesrovnalostem EIA bez stavebního povolení, což je spojeno s dalšími nevyjasněnými otázkami. Například, jak by se řešily případné reklamace v částech napojení komunikace dvou různých dodavatelů, jak by se řešila záruční doba takovýchto úseků a podobně,“ uvedl Karel Deutscher s tím, že o způsobu soutěžení zakázky na výstavbu obchvatu rozhodne Ministerstvo dopravy ČR. Jakmile bude znám výsledek, bude o něm město informovat.
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je plně v kompetenci státu. Město obchvat nestaví ani neplatí.
V době, kdy se vydávalo územní rozhodnutí potřebné pro následné vydání stavebního povolení, byla vypracovaná EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí) dostačující. Ministerstvo dopravy provedlo při vyřizování stavebního povolení na tři úseky obchvatu v jednom případě administrativní chybu, což posunulo vyřizování stavebního povolení na jeden úsek do doby, kdy už platila nová pravidla Evropské komise, která od května 2015 žádá nové podmínky, mimo jiné rozsáhlejší posouzení vlivu dopravních staveb na životní prostředí - EIA.
Pokud se zástupcům vlády nepodaří u Evropské komise vyjednat výjimku, bude se muset nová EIA zpracovat, což by mohlo trvat více jak půl roku. Nicméně, než se postaví části obchvatu, na které jsou stavební povolení, měla by již být EIA hotová a stavba by plynule pokračovala.