Hlavní obsah

Fifinka, Bobík, Piňda a Myšpulín slaví pětisté dobrodružství

Novinky, Vratislav Konečný

Jeden z nejpopulárnějších českých komiksů, slavný Čtyřlístek, se představuje svým pětistým dobrodružstvím na výstavě v Muzeu hlavního města Prahy. První čísla sběratelského skvostu se prodávají za desetitisíce. Výstava je průřezem komiksu, dospělí tu nostalgicky zavzpomínají na dětská léta.

Foto: Vratislav Konečný

Manželé Němečkovi, duchovní rodiče Čtyřlístku

Článek

Nevěřili úspěchu

Vernisáž se vydařila, zavzpomínali jsme všichni a je na co. Manželé Němečkovi, kteří postavičky vymysleli, s nostalgií popisovali začátky nerozlučné sešitové čtveřice. "Nevěřili jsme v nějaký úspěch," říká Lucie Němečková, "ale poptávka stoupala a náklad se musel zvyšovat, pokud na něj byl uvolněn papír."

Výstava v hlavní budově Muzea hlavního města Prahy mapuje několik desetiletí života oblíbených komiksových hrdinů a jejich duchovního otce Jaroslava Němečka. První Čtyřlístek vyšel už v roce 1969 a jeho vydávání pokračuje bez přestávky dodnes.

V letošním prosinci oslavíme již pětisté dobrodružství čtyř zvířecích kamarádů. Pobavíte se tu nad příběhy Fifinky, Myšpulína, Pindi a Bobíka. Nahlédne i do zákulisí vzniku a přípravy komiksu. Uvidíte originální kresby pro časopis nebo předlohy pro poštovní známky. Figurky, loutky, přívěšky, Čtyřlístek v knižní podobě, animaci postaviček na počítači.

Výstava nabídne malým i velkým návštěvníkům možnost potěšit se příběhy populárních postaviček, využít interaktivních her a vybrat si z široké nabídky zábavných doprovodných programů, připravených zejména pro malé návštěvníky, ale i jejich rodiče a prarodiče. 

Známá čtyřka se poprvé sešla v časopisu Čtyřlístek v roce 1969 v díle nazvaném Vynálezy profesora Myšpulína. Čtyřiadvacetiletý Jaroslav Němeček vymyslel komiksové postavičky společně s manželkou Lucií. Inspiraci načerpali v Itálii, ohromeni tu byli barevností západních časopisů. 

Němeček už tehdy vytvářel komiksy pro Mateřídoušku, avšak komiks pro děti vydaný samostatně, ne jako „přílepek“ jiného časopisu, byl odvážným počinem. Němečkovi se podařilo v období nastupující normalizace prosadit buržoazní komiks - nebo-li kreslený seriál - jak se musel tehdy komiks nazývat.  

A Čtyřlístek jde dál s dobou - PC, mobily, to vše už hrdinové používají.      

Související témata:

Výběr článků

Načítám