Článek
Těžko říci, zda je fotograf Jau Herrero svým uměním známější v rodném Španělsku nebo v jiných zemích Evropské unie. Vystavuje totiž všude.
Jeho aktuální pražská instalace nazvaná Exodus odstartovala hojně navštívenou vernisáží 27. října ve vinárně Na Šikmé Ploše. Prodejní výstava bude k vidění minimálně do konce listopadu.
Venkov Valencie i rušný život Barcelony
Abyste nějakou z 22 fotografii neopomenuli, musíte prolézt doslova celou vinárnu. Výstavou se prolínají dva autorovy oblíbené motivy: venkov oblasti Valencie a rušný život Barcelony.
Jedná se o dva protichůdné světy. Zatímco první vymírá a zaniká, druhý pulzuje životem. Pomocí fotoaparátu je poeticky zachycen čas našich předků, který jsme opustili; pole, háje, venkovská stavení. I to, jak rychle si příroda bere vydobyté zpět.
Oproti tomu pak stojí černobílý přísně konzumní svět města; místa plného lidí, hluku a zástavby, v němž panuje krutě lineární a agresivně rychlý čas. Ale i tento svět má jistou poezii, musíme jen přistoupit na její pravidla.
Ačkoliv snímky nepocházejí z České republiky, promlouvají jasně i k nám. Jejich jazyk je totiž univerzální. I u nás se pomalu vylidňuje venkov, českomoravské vesnice v odlehlejších místech již nebudou mít své další mladé obyvatele. Opuštěné domy pomalu zarůstající okolní zelení, mizející zvyky a obyčeje daného místa. Na druhou stranu pulzující město se svým shonem a ruchem, který je tak vzdálen od toho vesnického.
Vybrané snímky se také navzájem proti sobě zrcadlí.