Článek
Karel Schulz zamýšlel vytvořit rozsáhlou trilogii. Po jeho předčasné smrti zůstal dokončen pouze první díl (Kámen a bolest), druhý Papežská mše byl vydán po smrti autora v nedokončené podobě. I tak je Kámen a bolest považován za jeden z nejlepších historických románů od našich autorů. Po generace také náleží k těm čtenáři hojně vyhledávaným. Připomeňme, že Schulz působil i v brněnské redakci Lidových novin (1927-1930) jako divadelní kritik.
Divadelní adaptaci zpracovala Lenka Lagronová. Využívá dramatický potenciál kontrastů a protikladných sil dynamické renesanční doby s vazbou na Michelangelův osobní a tvůrčí vývoj. Stejně jako v románu se i v dramatu objeví další známé historické postavy. Inscenaci Kámen a bolest připravil tým dramaturgyně Marie Špalové a režiséra Mariána Amslera, kterého známe jako dřívějšího šéfa brněnského Hadivadla.
Dramaturgyně říká k inscenaci: „Dynamiku Schulzova románu určuje především důsledná práce s kontrasty, jak psychologickými, tak tematickými, což je samo o sobě výsostně dramatické, tedy divadelní. Nemůžeme si ale nalhávat, že by pro Schulzovu předlohu nebyla nejlepší adaptace filmová, a popravdě se velmi divím, že se toho ještě nikdo nechopil… Divadelní zpracování ze své podstaty… znamená abstrahovat, zjednodušovat a osekávat. Já ale věřím, že se nám v inscenační úpravě podařilo zachytit podle mě hlavní téma Schulzova románu, které se dá ve stručnosti charakterizovat jako „osud geniálního umělce na pozadí rozporuplné renesanční doby“.
V roli Michelangela uvidíme Jana Grundmana, představí se samozřejmě další herci v rolích velkých jmen renesanční doby. Repríza se uskuteční 23. 12. 2016, další již v novém roce – 10. ledna, 22. února, 13. a 18. března a 23. května.