Hlavní obsah

Dolní Kounice nejsou zdaleka jen torzo magického kláštera

Novinky, Petr Hejna

Při vyslovení jména obce se mnohým vybaví jako první působivé a fotogenické ruiny kláštera Rosa Coeli a zdáli viditelný je hrad a zámek, ovšem turistu zde zaujmou i další památky. Jednou z nich je například raně barokní synagoga, na město a krajinu je pěkný pohled od návršní kaple sv. Antonína.

Foto: Petr Hejna

Rosa Coeli

Článek

Jak název městečka napovídá, svůj vliv a panství zde měl rod Kouniců, starý česko-moravský rytířský, následně přímo šlechtický rod, doložený u nás od 12. století a mající v počátku v erbu leknín, později doplňovaný dalšími motivy.

Vilém z Kounic požádal roku 1181 opata Želivského kláštera Gotšalka, aby mu byl nápomocen se zbudováním kláštera v kraji u řeky Jihlavy - zmiňováno je, že z důvodu pokání za vojenské výpady, přikázaném mu papežem. Po dvou letech bylo skromné dílo dokončeno, předpokládá se i u tehdejších hradů obvyklá dřevěná stavba, a tak roku 1183 se zde usadily premonstrátky z kláštera v Louňovicích pod Blaníkem.

Ten zbudoval Gotšalk již roku 1149, o jeho aktivitách a životě mnohé zaznamenal Jarloch, významný kronikář a první opat kláštera v Milevsku. Trochu nečestná byla snaha zkreslovat dějiny - jak vidno, nic nového pod sluncem, mnozí pamatují výuku ideově zkreslených událostí, a to vystavením falešné zakládací listiny s datem 1173.

Ve století čtrnáctém se předpokládá výstavba v duchu gotiky, kdy se počal budovat kamenný kostel, křížová chodba a rajská zahrada. Tou dobou vyrostl i na vrchu nad klášterem hrad, sloužící k jeho ochraně.

Století patnáctému se přisuzuje dodnes známé pojmenování kláštera Rosa Coeli, tedy Růže nebeská, jak bývá zvána i Panna Marie, které byl klášter evidentně od počátku zasvěcen. V 16. století kounický probošt, jak se tituloval představený kláštera, patřil mezi nejvlivnější preláty Moravy.

Hledači bulvárních senzací zviditelňují sebe sama i období po roce 1521, kdy probošt Martin Göschel konvertoval na luteránskou víru a nic mu nebránilo jednu ze sester pojmout za choť, z čehož se odvíjí spekulace, že celý klášter sloužil prostopášnostem. Göschel byl zproštěn funkce biskupem i králem z kláštera vyhoštěn, ovšem s opuštěním jeho zdí značně otálel.

Následoval útok prostých venkovanů na sídlo hříchu, a došlo k částečnému poškození a následnému chátrání pustého objektu, ovšem to zásadní představoval požár roku 1703 i pozdější rabování vojsky a řádění živlů, o lidské praktičnosti využití dostupného stavebního materiálu nemluvě.

Synagoga pochází z let 1652-1655, řadí se mezi nejstarší na Moravě. Pěkný pohled do jejích prostor je z galerie určené ženám, vystavěné roku 1851. Rekonstrukce památky (od pro židy osudné války užívané jako skladiště) proběhla v letech 1988-2004, zaujmou hebrejské nápisy i malá historická expozice, využití je i pro kulturní-výstavy a koncerty. Místní židovskou obec připomínají domky u synagogy a židovský hřbitov z roku 1680, nejstarší náhrobek je z roku 1688.

Hrad se zámkem je soukromým majetkem a časově omezeně přístupný. Na protějším břehu zavede křížová cesta k poutní kapli sv. Antonína, tak, jak oku ona neunikne zdaleka, poskytne mu naopak nádherný rozhled po kraji.

Město ukrývá i spoustu dalších památek (kostel, měšťanské domy, kaple a kapličky, sochy...), je možné domluvit si i prohlídku kláštera, synagogy i města s průvodcem v místním Turistickém informačním centru, kde narazíte na typicky přátelské moravské zaměstnance. A na své si zde přijdou i milovníci vína, Dolní Kounice leží ve vinařské oblasti.

Výběr článků

Načítám