Článek
„Bydlím asi pět kilometrů od firmy, takže jezdím do práce na kole. Jsem pak rychleji doma, než kdybych cestovala autobusem. A taky udělám něco pro své zdraví,“ usmívá se personalistka Marcela Barčáková.
Je jednou z těch, kteří si pro letní měsíce zvolili kolo. Cyklistů s povolením vjezdu eviduje hutní firma přes pět tisíc, což zahrnuje vjezdy zaměstnanců všech firem působících v areálu železáren. Jejich počet rok od roku stoupá, doprava do práce na kole šetří totiž čas i peníze.
„Cyklodopravu zaměstnanců huť jednoznačně podporuje. Snažíme se pro ni vytvářet vhodné podmínky,“ podotkl ředitel pro personalistiku a administrativu Ivo Žižka. On sám stejně jako ostatní členové managementu na kole jezdí, ale pouze rekreačně. „Dřív jsem ale na kole do práce jezdil taky denně,“ říká.
Ještě letos bude pro cyklisty mířící do práce na kole přes jižní bránu z centra města rozšířena úschovna kol, nyní je na ni připravován projekt. Na své místo se letos také cyklistům vrátí úschovna kol u hlavní brány po dokončení úprav parkoviště před ní. Důležité je však také bezpečí cyklistů. V areálu tedy musí všichni povinně používat ochrannou přilbu a reflexní vestu, aby byli na silnici dobře vidět a vyhnuli se tak případné srážce s vozidlem. A řidiči i dopravní policisté to kvitují.
Huť kromě toho podporuje vytvoření cyklotras v regionu, po nichž se její zaměstnanci mohou dostat mimo hlavní provoz automobilů do práce i z práce. Česká cyklotrasa č. 10 s názvem Olše-Olza vede od Bukovce po Bohumín, což představuje asi 75 kilometrů dlouhou bezpečnou cestu pro cyklisty, ať už míří za sportem nebo do práce, její součástí je takzvaná werková cyklomagistrála. Převážně vede po dopravně zklidněných komunikacích.
Aktuálně dokončený generel cyklistické dopravy zpracovaný Regionální radou Třinec by měl napomoci vybudování dalších stezek například v Třinci a Českém Těšíně. Od letoška už mohou cyklisté využívat nové cyklostezky v Bukovci, Návsí, Bystřici, Vendryni a Ropici.
„Generel navrhuje například vybudování nové cyklostezky z Českého Těšína do Chotěbuze, propojení Jablunkova a Dolní Lomné nebo úpravy stávající trasy č. 10 z Třince do Českého Těšína,“ uvedl Petr Kolčárek, výkonný tajemník Regionální rady rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci.