Článek
Umělec společně se svou manželkou, akademickou sochařkou a šperkařkou Passionarií Pařík dokončil zhotovení kopie mozaiky Jano Köhlera z Křížové cesty na Sv. Hostýně.
Původní mozaiku nazvanou Pilátův soud, tvořící 1. zastavení Jurkovičovy křížové cesty na Sv. Hostýně, během osmi desetiletí vážně poškodily povětrnostní vlivy. Protože pokusy o demontáž zvětralého originálu vedl k rozpadu jeho keramických částí, vytvořili manželé Paříkovi vlastně druhý originál mistrovské Köhlerovy práce. Ten byl osazen do kovového rámu před zakonzervovaný originál a při malé slavnosti konané v neděli 11. října slavnostně požehnán olomouckým arcibiskupem Janem Graubnerem.
Vojtěch Pařík se s posluchači podělil o popis této dlouhodobé a náročné restaurátorské práce včetně zajímavostí, které při ní zažil. Přiblížil velmi poutavě nejen osobu dosud nedoceněného moravského umělce Jano Köhlera (1873 - 1941), ale především jeho keramickou mozaiku vytvořenou z 597 keramických kachlů a o velikosti 4 × 2,5 m, zdobící křížovou cestu na Sv. Hostýně. Mistr Köhler pracoval na celém souboru 13 obrazů od roku 1912 do roku 1933.
Přednášku obohatila přítomnost rodinných příslušníků Jano Köhlera, jeho dcery a vnučky. Posluchači měli možnost si prohlédnout model nově vytvořené mozaiky prvního zastavení křížové cesty v měřítku 1:1.
Poctivý umělec a restaurátor se snaží proniknout do tajů techniky i způsobu práce a myšlení autora díla. To se manželům Paříkovým během šesti let práce dokonale podařilo. Spolupracovali při tom s dalšími umělci, akademickým architektem Markem Houskou, Ing. Janem Duškem, Ing. Ivanou Kubíčkovou, technoložkou značky RAKO Rakovník a společností Lasselsberger.
Pilátův soud vstoupil manželům Paříkovým do života. Ve svém bytě v obývacím pokoji kompletovali kousek po kousku dílo, jehož hodnotu lze jen těžko docenit. Tento světový unikát - největší keramická bible světa dostala znovu možnost oslovovat dnešní i budoucí generace.
„Snad jen Picasso dokázal do své Guerniky vetknout tak silné pocity, jako mistr Köhler do Pilátova soudu,“ říká Vojtěch Pařík.
Restaurátor označuje mozaiku jako jedno z oken pomyslného největšího chrámu na světě, sice bez střechy, zato vyzdobený unikátními obrazy Jano Köhlera umístěnými pod stříšky kapliček architekta Dušana Jurkoviče. Toto největší dílo na světě vytvořené v keramice, dokázalo silně vyjádřit emoce svých postav.
„Budeme si i my spolu s Pilátem jenom mýt ruce nad bídou světa?“ vykládá poselství obrazu restaurátor Vojtěch Pařík. Vyjádřil tak, že umělcovo dílo nás oslovuje i dnes.
Posluchači na závěr vyslechli záměr obou umělců pokračovat v práci na obnově dalších dvou poškozených zastavení této cenné památky na Sv. Hostýně.