Článek
Koordinátorem značení, které zastřešuje Asociace regionálních značek, je v regionu Jeseníků Místní akční skupina (MAS) Horní Pomoraví. Certifikáty převzali výrobci v pátek 4. listopadu v rámci posledních letošních farmářských trhů z rukou starosty Šumperka Zdeňka Brože.
V dosud posledním kole výběru vhodných originálních produktů se objevují poprvé uzenářské speciality a také medy. Mimo jiné neobvyklý a chuťově specifický pohankový med. Z potravinářských výrobků svou originalitou zaujaly lahůdky ve skle společnosti Designfoods ze Zábřehu. Mezi produkty společnosti se řadí králičí paštika či šípková marmeláda - všechny výrobky jsou bez chemických konzervantů, z tuzemských surovin, ošetřené vysokostupňovou sterilací.
Rukodělné výrobky zastupují fúzované skleněné obrázky Vitrail Servisu Marie Hoplíčkové ze Zábřehu a drobné šperky a dekorativní předměty Darji Andrlové z Bludova. Čestné udělení značky získal Domov Paprsek Olšany. Tamní rukodělné výrobky vytvářejí z rozličných materiálů klienti Domova, kterými jsou muži s mentálním postižením.
Tradiční řemeslo představuje kovářství, tentokrát umělecká díla i užitkové předměty z kovářské dílny Jaroslava Křížka z Javorníku. "Jsme velmi rádi, že se pan Křížek do systému regionálního značení zapojil. Jde o výjimečnou kovářskou práci zahrnující kromě běžných užitkových věcí jako mříže, brány, zábradlí, nábytek, ploty také volné plastiky z kovu," uvedla koordinátorka projektu Lenka Krobotová z MAS Horní Pomoraví.
Práce Jaroslava Křížka jsou k vidění jak v Javornicku, tak po celé České republice, například v pražském Karolinu nebo v Divadle Šumperk. Často pracuje na církevních stavbách, památkách, ale také na kovových prvcích komerčních objektů."
"Cílem značení je zviditelnit region Jeseníků včetně území CHKO Jeseníky a území chráněné soustavou Natura 2000 a využít jeho socioekonomických výhod. Značka má podpořit místní producenty, kteří v tomto přírodně hodnotném, zdravém území hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody," objasnila smysl značení Anna Bartošová, ředitelka MAS Horní Pomoraví.
Výrobci získají možnost označovat své produkty po dva roky, pak si mohou zažádat o prodloužení certifikátu. Pozitivní je také jednotná propagace na veletrzích, místních akcích, prostřednictvím internetových stránek, katalogových lístků jednotlivých výrobků či v rámci tištěných novin Doma v Jeseníkách. Propagace pomáhá zvýšit zájem veřejnosti o místní produkty a rozvíjet regionální ekonomiku.
V Jeseníkách se zatím certifikovaly řemeslné výrobky, zemědělské produkty a přírodní produkty. Letos chce MAS Horní Pomoraví ještě certifikovat ubytovací a stravovací služby.