Článek
Cyklus Opočno hudební vychází z tradice Hudebních sobot, které v tomto městě v roce 1942 založil ředitel hudební školy J. V. Kratochvíl. Příznivci krásné hudby v Opočně si za více než dvě desítky let zvykli na kvalitu a ta jim je Opočenskou besedou pravidelně servírována, ani tentokrát tomu nebude jinak.
Po dubnovém vystoupení Wihanova kvarteta je totiž na řadě koncert charismatického violoncellisty Jiřího Bárty, který už v roce 1991 obdržel cenu Europäische Förderpreis für Musik v Dráždanech a cenu Rostropovich-Hammerovu v Los Angeles.
Spolupracuje s předními českými a mezinárodními orchestry, jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Royal Philharmonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Berliner Symphoniker a s dirigenty jako Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Libor Pešek, Gennadij Rožděstvenskij, Maxim Šostakovič.
Jiří Bárta pravidelně vystupuje na předních evropských i světových festivalech a významných pódiích, např. v Barceloně, Berlíně, Bratislavě, Buenos Aires, Edinburghu, Istanbulu, Los Angeles, Mnichově, Newportu, New Yorku, Paříži, Praze, Tokiu nebo v Londýně.
Jeho nahrávky u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie dvakrát vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích, zahrnují kritiky ceněnou nahrávku všech Bachových violoncellových suit i Šostakovičových koncertů s dirigentem Maximem Šostakovičem a Pražskými symfoniky i oba koncerty Dvořákovy - A Dur (s klavíristou Janem Čechem) a h moll (s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem). Bártovu disku s Kodályho sólovou sonátou udělil londýnský časopis The Grammophone „Editor´s Choice“.
A právě na skladby Johanna Sebastiana Bacha a Zoltána Kodályho se mohou těšit návštěvníci koncertu, který se uskuteční 28. května v klášterním kostele Narození Páně a začíná v 17 hodin.
V programu zazní také ukázka varhan v podání špičkového varhaníka Pavla Svobody, laureáta soutěží Pražské jaro a Bach-Wettbewerb Leipzig a zakladatele spolku PROVARHANY, který se mimo jiné zabývá záchranou varhan v regionu Orlických hor a Podorlicka.
Organizátoři z Opočenské besedy tak chtějí upozornit na špatný stav královského nástroje v opočenském klášterním kostele a věří, že možná právě tento koncert bude impulsem k diskusi o možnostech opravy vzácného nástroje.