Článek
Takzvaný „laufmachine“ neboli běhací stroj si Karl Drais nechal patentovat v roce 1818. Měl loukoťová kola a jezdec (či spíše chodec) na ní ujel vzdálenost kolem pěti kilometrů. Později se jízdním kolům přidaly pedály a nastavitelná sedla. Měly vysoké přední a menší zadní kolo a nazývaly se velocipédy či kostitřasy.
V expozici na zámku Dobříš jsou během hlavní sezóny k vidění historická jízdní kola převážně z první poloviny dvacátého století, kdy se stala hojně využívaným dopravním prostředkem.
„V loveckém salonku si návštěvníci prohlédnou kolo Richword z počátku 20. století od firmy Coventry Machinists co., prvního výrobce bicyklů ve Velké Británii. V pánské ložnici zhlédnou kolo vyrobené v její indické pobočce ve 30. letech. V italském salonku mohou obdivovat unikátní závodní cyklokrosové kolo, jehož ocelový rám je z výbavy cyklokrosové reprezentace ČR,“ informovala Tereza Vyhlasová ze zámku Dobříš.
Historické bicykly doplňují podle jejích slov dobový mobiliář hostinské části zámku. Německé kolo z roku 1937 z produkce firmy WANDERER (pozdější JAWA), která vyráběla rovněž automobily a motocykly, se vyjímá vdámské ložnici. V rokokovém salonku je k vidění kolo dodnes fungující rakouské firmy STEYER, které bylo vyrobeno ve 30. letech.
„Výstava historických jízdních kol je k vidění v rámci prvního okruhu zámecké expozice a není přístupna samostatně. Vstupné na prohlídku se neliší oproti běžnému ceníku,“ doplnila Tereza Vyhlasová.
V průběhu léta si návštěvníci mohou prohlédnout také novou expozici v zámecké Galerii JCM, kde jsou vystavena díla výtvarnice Xénie Hoffmeisterové na téma Boty, bubáci a zajíci.