Článek
Krátce po deváté hodině dorazil do stanice Hřebeny, na trati Sokolov – Kraslice, protokolární vlak. Parní lokomotiva 464.102 „Ušatá“ s historickými vozy přivezla císaře Františka Josefa I. s chotí a následovníkem Karlem I. Na peróně stanice přivítal vzácné hosty chlebem a solí majitel hradu Hartenberg p. Bedřich Loos jako hrabě Fridrich s rodinou a služebnictvem. Všichni v kostýmech, doplněni o jeptišku, šaška (papouška) i žebráka.
Císaře s rodinou a doprovodem usadil u prostřeného stolu před nádražní budovou a v krátkém projevu představil „panství“ Hartenberg. Císař poděkoval a zatím co se panstvo občerstvovalo, tak cestující sledující program, mohli ochutnat „místní“ kynšperské pivo či koláčky a rohlíčky upečené radvanovskou pekařkou paní Soukupovou. Císaři byli předvedeni i koně z místních chovů, včetně symbolického daru do císařských stájí. Děti se mohly povozit na koních, což rodiče uvítali. Pivo šlo na odbyt i u stánku a na pozvání císaře pak mohli všichni ochutnat jídla z panského stolu. Po všem se jen zaprášilo.
Čas rychle uplynul a nezbylo než se rozloučit. Císař s císařovnou a doprovodem majestátně nastoupili do vlaku a v oblacích páry zmizeli směrem na Oloví. Myslím, že se jednalo o příjemné zastavení na cestě a úspěšně provedenou akci místních občanů a sdružení Hartenberg. Je škoda, že zastupitelstvo obce Josefov, na rozdíl od ostatních měst a obcí, nevyužilo možnosti prezentovat obec a činnost jejích občanů.
Pro doplnění něco málo z historie. Kraslická dráha bylo otevřena 1. června 1876 mezi stanicemi Falknov nad Ohří (Sokolov) a Dolními Kraslicemi (dnes Kraslice předměstí) po dvou letech výstavby. Náročná stavba v divokém údolí řeky Svatavy si vynutila i přeložení toku řeky a výstavbu tunelu. Jenom v oblasti stanice Hartenberg (dnes Hřebeny) byla řeka přeložena v délce 1.1 km. Otázkou je, jak by si stímto úkolem poradili dnešní stavitelé – za dva roky? Celá trať do saského Klingenthalu byla zprovozněna o deset let později.
Vyvrcholení oslav proběhlo v Kraslicích, kde celý den probíhal bohatý doprovodný program. Vlastní vlak, tažený parní lokomotivou 464.102, jezdil tento den po trati vícekrát. Kromě protokolárního vlaku s císařem jezdily i další spoje pojmenované po slavných osobnostech spojených se zdejším regionem - Rytíř Dotzauer, Karel I., Johann David Starck a Johann Wolfgang Goethe.
Hlavní zájem vzbuzovala u přihlížejících podél celé trati parní lokomotiva, která je dnes majetkem Národního technického muzea v Praze jako funkční exponát. Byla vyrobena roku 1940 v Českomoravské strojírně a.s., ČKD v Praze. A snad se dožije i oslavy příští, v roce 2026 to bude 150. výročí.
Takže nashledanou, Vaše Císařské Veličenstvo!