Článek
Právě takovou příležitost dává svým studentům Střední průmyslová škola v Praze 10, Na Třebešíně 2299.
Vše začalo v dubnu 2009 dvoudenní exkurzí do průmyslových závodů východních Čech. Záměrem bylo přiblížit moderní výrobní technologie v širším spektru – od těžké strojařiny až po potravinářství. Úspěch akce inspiroval její pořadatele k vizi propojit obory studia (strojírenství, informační technologie, technické lyceum) systematickou a mírně „nadstandardní“ vazbou. Od ojedinělých výprav do továren vedla cesta k záměru soustředit pozornost studentů na svět techniky, v němž se stále více prolíná design, výroba a IT.
Vedení školy nápad plně podpořilo, a tak vznikla „značka“ Třebešín Technology Tour (TTT).
Sféru zájmů lze s nadsázkou parafrázovat závěrem epizod kultovního seriálu StarTrek: „Nekonečný vesmír, takové jsou cesty hvězdné lodi Enterprise, jež se znovu a znovu vydává za poznáním tajemných nových světů hledat nové formy života a nové civilizace. Odvážně se pouští tam kam se dosud nikdo nevydal.“
Ač jsou naše cíle o něco skromnější, i my se vydáváme za moderními výrobními procesy, představujeme studentům aktuální trendy v IT a podporujeme talentované 3D modeláře. Poznatky z exkurzí doplňují také přednášky odborníků, kteří naši školu navštíví. K prioritám TTT patří spolupráce s komerčními firmami, např. v rámci maturitních prací ve 4. ročníku.
Průmysl je motorem ekonomiky - a 3D grafické aplikace jsou klíčem k návrhu výrobků. O tom, že nemusí jít o nudnou součást výuky, vědí své ti, kteří 3D designu propadli. „Virtuální vášně“ vydávají pozoruhodné plody. Žně užitečně proklikaného času každoročně přináší školní soutěž ve 3D počítačovém modelování „DesignStar“. Realizujeme ji díky příspěvku Magistrátu HMP a ve spolupráci s několika firmami z oboru IT a strojírenství, které TTT pomáhají (viz. partneři TTT na webu).
K týmu TTT jsem se připojil roku 2009, krátce po svém nástupu na školu a záhy poznal, co vedení projektu obnáší. Zaujmout studenty pro TTT znamenalo rychle se oprostit od stereotypů řady státních institucí, že vše půjde samo a věci prostě nějak dopadnou. Ke slovu přišel téměř obchodní model – tedy produkty vzniklé pod značkou TTT takřka „prodávat“. Nebylo zprvu snadné vysvětlovat, proč má smysl zvednout oči od tradičních učebnicových schémat a proč vyrazit čas od času z tepla školy do světa, v němž to „fičí“.
Prezentace TTT se přemístila ze školních nástěnek do virtuálního prostředí internetu. Vznikly www stránky, facebookový profil, youtube kanál a na jaře 2013 též jednotný „firemní“ design.
Jsme na cestě plné impulsů a možností. Motivuje nás zájem o účast na exkurzích a úspěchy absolventů SPŠ, kteří se v praxi uplatňují právě v návaznosti na aktivity TTT.
Portál www.trebesintechnologytour.cz a facebook.com/technologytour nabízí ukázky práce třebešínských 3D designerů, postřehy z návštěv průmyslových firem, přednášek a z konferencí, které jsme se studenty navštívili.