Článek
Programem od roku 2012 prošlo téměř 50 dětí ve věku od 3 do 6 let, které do té doby nenavštěvovaly mateřskou školku nebo jiné předškolní vzdělávání. Tento program se širokým záběrem a dopadem kvitovala i Česká školní inspekce, která před pár týdny provedla hloubkovou kontrolu Salesiánského střediska mládeže s pozitivním výsledkem a doporučením jako organizace s dobrou praxí.
Cílem programu Předškoláci, který je díky podpoře města České Budějovice nabízen zdarma, je lepší příprava dětí, ale i rodičů na školní docházku. „V jednotlivých aktivitách zohledňujeme sociokulturní odlišnosti dětí, rozvíjíme jejich osobnost, podporujeme jejich tělesný rozvoj a zdraví a napomáháme jim v chápání okolního světa,“ přibližuje jednotlivé cíle vedoucí programu A. Navrátilová a dodává, že „velký aspekt klademe na motivaci k dalšímu poznávání a učení se, stejně tak i učení se žít ve společnosti ostatních a přijímat normy a hodnoty uznávané společností.“
V rámci tohoto programu se pravidelně pracuje i s rodiči jednotlivých dětí. Často sami rodiče potřebují získat návyky ke správné podpoře vzdělávání svých dětí, např. co vše obnáší ranní příprava dítěte do školy. Přítomen je nejen pedagog, ale i sociální pracovník, který pomáhá rodičům řešit jejich složitá rodinná témata a klopýtnutí.
V roce 2009 zaneslo MŠMT do systému vzdělávací soustavy ČR nově i pojem „přípravné třídy“. Takovou třídu je možné otevřít pro 10 - 15 dětí v jejich posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Tato třída je učena dětem, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky a je zde předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj s vývojem dětí bez odkladu.
Českobudějovické děti mají možnost od roku 2014 navštěvovat tuto třídu na ZŠ Máj I. a II. „Obsah vzdělávacího programu vychází z potřeb žáků, rozvíjí rozumové, poznávací, literární, jazykové, matematické, hudební, výtvarné, tělovýchovné a pracovní schopnosti,“ přibližuje náplň vzdělávání v přípravné třídě M. Pundová, zástupkyně ředitelky ZŠ Máj II.
Aby přechod z programu Předškoláci do přípravných tříd byl pro děti co nejmenší zátěží, dochází během roku k pravidelným společným setkáváním dětí. Děti si rády vyměňují zkušenosti, jaké to je ve škole a v přípravné třídě, a postupně se na tuto změnu i těší.
Zpětně vznik přípravných tříd hodnotí ředitelé zmíněných škol pozitivně a společně se shodují. „Děti jsou většinou velmi dobře připraveny na nástup do první třídy, mají zažité návyky, které většinou doposud z domova neměly. Pedagogové vnímají tento posun velmi pozitivně, neboť mají následně více času na všechny žáky v prvních třídách,“ vyjádřil se k dopadu přípravných tříd na další vzdělávání ředitel ZŠ Máj I. L. Staněk.
Přínosem pro samotné děti je pak znalost školního prostředí již před vstupem do školy, připravenost v sociálních vztazích, v rozvoji komunikace. Žáci v této třídě nejsou klasifikování a jsou více pozitivně motivovány, pedagogové zde pracují i s hodnocením individuálního pokroku a sebevzdělávání.