Hlavní obsah

Boleslavské Tajemství hned vstupuje do divadelní historie

Novinky, Jiří Senohrábek
Aktualizováno

Červnová premiéra izraelské hry Tajemství v režii samotné autorky Hadar Galronové je jedním z nejvýznamnějších počinů v historii divadla v Mladé Boleslavi. Je příjemné, když recenzent nemusí po spadnutí opony uctívat velké jméno současné světové dramatiky jen z piety k jeho dříve dosaženým úspěchům.

Foto: Anna Hladká Vašicová

Slavná izraelská dramatička Hadar Galron osobně zinscenovala v Mladé Boleslavi Tajemství, svou typickou hru o ženách nejen pro ženy.

Článek

Z každého kroku Hadar Galronové v zemi uprostřed Evropy je na sto honů cítit, že ona má ráda Česko a to má zase rádo ji. Po hře Mikve v Národním divadle, inscenované před třemi lety také v Boleslavi, uvedl před pouhým čtvrtrokem Petr Svojtka v Divadle ABC pod názvem I Love Mamma další takzvaně ženskou hru Galronové. Nyní získali v Boleslavi pro režii třetího kusu samotnou autorku. Od 15. června tu diváci mohou zapátrat po Tajemství, v němž Galronová zásadním způsobem upravila pro divadlo svůj deset let starý filmový scénář.

Výsledkem jejího šestitýdenního působení ve městě automobilů je vyzrálá inscenace vybavená nejfunkčnější a zároveň nejpůvabnější scénografií, jakou kdy architekt Michal Syrový za léta spolupráce pro boleslavský stánek Thálie vytvořil. Do jediného, přísně geometrického bloku se tu vejde několik sad schodů, postele či mikve. Onen blok jako celek dokáže být podlahou, sedacím nábytkem i parapetem. Vzdušné plátno v zadním plánu, nabízející v jedné ze silných scén přenádhernou stínohru dvou vnadných, zamilovaných ženských těl, v mžiku střídá segmentovaná prosklená zeď, volnost je stísněna atmosférou dívčího penzionátu s přísným řádem, jenž je tu hlavním dějištěm.

Příběh lásky dvou diametrálně odlišných dospívajících žen nabídne zajímavé rozuzlení: Zatímco racionální intelektuálka Naomi s mužskými ambicemi otevře své dosud nepřístupné srdce, volí pudově jednající rebelka Michelle nakonec zcela racionálně osud konformně žijící manželky, od něhož očekává hmotné zabezpečení i uklidnění svého rozbouřeného nitra. Scénář nabízí překvapivých zvratů, byť už drobnějších, víc.

Ve zprvu vzorně disciplinované Naomi dokáže Malvína Pachlová zúročit všechny své silné zbraně – totiž vizáž půvabné studentky, něžný hlas i jakousi podprahovou, avšak o to mocněji vyzařující animální ženskost. Právě ta je nejočividnějším rysem její protihráčky Michelle. Hostující Diana Šoltýsová jí nejen svým hlasem nasáklým barovou erotikou dodává rozměr vyslovené (s)vůdkyně a enfant terrible v sukních. Výraznější typy v dobově i geograficky univerzální dívčí komunitě zdařile modelují také Svatava Milková v roli promiskuitní, napůl polepšené narkomanky Miri a hostující Pavlína Jurková jako nepříliš vzhledná a prostořeká Sheina, která úsměvně, jindy až dojemně bojuje proti své předurčenosti zůstat navždy holkou na ocet. A pak je tu ještě důležitá postava nad dívkami bdící, zdánlivě racionálně strohé, ve skutečnosti však po ryzích ideálech dychtící rabínky Dvori v zapamatováníhodném podání Karoliny Frydecké.

Tajemství přináší nádherný příběh o lidské svobodě i obecném smyslu života, univerzálně srozumitelný i mimo ortodoxně židovské prostředí, v němž se odehrává. Bůh ochraňuj divadlo na samém uměleckém vrcholu před případnými choutkami zřizovatele zneužít při právě probíhajícím auditu malicherná úřední pochybení správy divadla k přesunu dosud štědré finanční podpory do oprav chodníků či na jiné voličské sliby.

Související témata:

Výběr článků

Načítám