Článek
„Letos na jaře přibyly nové navigační cedule pro dálkovou cyklotrasu číslo 10 mezi Bohumínem a Bukovcem, a to v úseku od Dolní Lutyně-Věřňovic až do Chotěbuzi, které jsme iniciovali na Svazku měst a obcí okresu Karviná. Části, která vede z Věřňovic do Dětmarovic podél řeky Olše až k jejímu soutoku s Mlýnkou, označujeme jako bobří stezku. Po trase se totiž cyklisté mohou kochat nejen nádhernými výhledy na řeku, ale také kmeny s otisky bobřích zubů,“ přibližuje příznivcům jízdy na kole bohumínský místostarosta Lumír Macura.
Z Dětmarovic až do Bohumína vede trasa přírodním terénem až do nejnižšího místa Moravskoslezského kraje k soutoku Odry s Olší, proto jsou pro projížďku vhodná minimálně treková, ideálně horská kola. Od soutoku pak „desítková trasa“ cyklisty nově přivede až na náměstí do Starého Bohumína.
„Cedule ze Starého Bohumína a pak podél Olše až do Věřňovic jsme instalovali už vloni. Díky úplnému vyznačení, na které přispěl Moravskoslezský kraj, tak vznikla nadregionální dálková trasa, která je plnohodnotnou alternativou k dosavadní stezce 56, která také vede z Bohumína do Bukovce, ale přes Orlovou, Havířov a Těrlicko,“ doplnil Macura.
Industriální stezkou lze nazvat cyklotrasu číslo 6257, a to v úseku od Dětmarovic do Věřňovic od soutoku řeky Olše s Mlýnkou. V těsné blízkosti trasy se totiž právě těží štěrk, a tak jsou na dohled nové vodní nádrže. K vidění je také z různých úhlů dětmarovická elektrárna se svými mohutnými komíny, které jsou jasně rozkódovatelné dokonce až z nejvyššího beskydského vrcholu Lysé Hory.
Pohled cyklistů upoutají i obří skleníky místní farmy, v nichž se pěstují rajčata a okurky, nebo pásové dopravníky. „Za suchého počasí je zatím stezka sjízdná, ale s pokračující těžbou štěrku se zřejmě uzavře. Objízdná trasa pak povede právě po nově vyznačené cyklotrase č. 10 po levém břehu Olše od Mlýnky do Věřňovic a odtud do Bohumína k soutoku Odry s Olší. Tu ostatně mohou cyklisté využít už teď, pro objížďku je právě „desítka“ ideální,“ řekl Macura.
Bohumín je městem cyklistů. Proto už teď radní plánují další cyklotrasy a cyklostezky.
„Vloni na podzim jsme za 4,5 milionu korun dokončili další část cyklostezky kolem Vrbického jezera. Tu už cyklisté mohou plně využívat včetně propojení na koblovský most, který ve spolupráci s Bohumínem realizovala Ostrava. Letos jsme chtěli vybudovat novou cyklostezku mezi Antošovickou a Vrbickou lávkou a dokončit okruh pro kolaře a in-line bruslaře kolem Vrbického jezera. Tyto investiční akce ale nejsou nezbytně nutné, a tak je kvůli ekonomickým dopadům koronavirových opatření na městský rozpočet musíme odložit. U Vrbického jezera ale letos budeme stoprocentně realizovat za 11 milionů korun stavbu přístaviště, plovoucích mol i půjčovny lodí, většinu nákladů totiž uhradíme z evropských peněz na rozvoj česko-polského pohraničí,“ upřesnil Macura.